Sklepy internetowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem, szczególnie po doświadczeniach pandemii koronawirusa. Teraz o wiele istotniejsze jest to, aby dotrzeć do użytkowników za pomocą odpowiednio dobranych działań promocyjnych. Jednymi z pomocnych narzędzi w marketingu są media społecznościowe. Przekonaj się, jak je wykorzystać, aby zwiększyć sprzedaż i stale pozyskiwać klientów.
Dlaczego warto inwestować w social media?
Według danych z raportu Digital 2021:Poland opublikowanego przez organizację Hootsuite, w Polsce z Internetu korzysta ok. 31 mln Polaków, co przekłada się na 84,5% populacji, a na social media zagląda 25,9 mln użytkowników (68,5% populacji). Warto więc reklamować tam swoją stronę internetową, zwłaszcza że obecnie niemal każdy sklep posiada swoje konta. Sama inwestycja polega na wyłożeniu pewnego kapitału, chociażby na stosowanie płatnych reklam, które pomogą dotrzeć do większego grona odbiorców. Przy zakładaniu sklepu internetowego w social mediach musisz nastawić się na początkowe wydatki, które przy odpowiednim zarządzaniu zwrócą się po pewnym czasie. Przedstawiamy korzyści wynikające z zaistnienia na portalach społecznościowych:
- Kreowanie wizerunku marki – skuteczna promocja opiera się nie tylko na przedstawianiu produktów, ale również na wykreowaniu pozytywnego wizerunku. Social media to doskonałe narzędzie nie tylko do reklamy, ale także dla działań z zakresu Public Realtions.
- Bezpośredni feedback od klientów – użytkownicy mogą w łatwy i sprawny sposób skomunikować się z Tobą i w przypadku pojawiania się problemów, możesz szybko zareagować i sprostować sytuację.
- Budowanie społeczności i zaangażowania – każdy sklep internetowy potrzebuje stałego grona konsumentów, a jeszcze lepiej, aby byli oni zaangażowani w jego działalność. Social media pomogą zbudować więź z poszczególnym klientem poprzez odpowiedzi na pytania, prośby o sugestie itp.
- Zwiększanie zasięgów – wzrost sprzedaży jest silnie uzależniony od liczby odbiorców, do których docierają Twoje treści. Dzięki odpowiedniej analizie marketingu możesz postawić na spersonalizowaną reklamę.
Małe sklepy często decydują się nie tylko na samą promocję, ale także na prowadzenie sklepu w mediach społecznościowych. Sprawdza się to w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, której brakuje czasu na prowadzenie osobnej witryny internetowej lub nie ma do tego wystarczających środków finansowych. W takim przypadku social media sprawdzą się doskonale. Wybór konkretnych platform społecznościowych będzie oczywiście zależał od charakteru Twojego sklepu i grupy docelowej: czy sprzedajesz bieliznę dla kobiet, produkty kulinarne czy sprzęt sportowy.
Jak reklamować sklep na Facebooku?
Facebook to platforma, która zrzesza ok. 1,5 mld użytkowników na całym świecie, dlatego promowanie sklepu w Internecie najlepiej zacząć właśnie od niego. Pierwszym krokiem jest założenie fanpage’a, na którym grupa docelowa będzie mogła bliżej poznać sprzedawane przez Ciebie produkty. Pamiętaj, że social media opierają się na tworzeniu atrakcyjnego contentu, dlatego zadbaj o to, aby na profilu regularnie pojawiały się nowe treści. Promuj nie tylko towar, ale i styl życia, który zachęci klientów do zakupów w Twoim sklepie.
Samo założenie fanpage’a może okazać się niewystarczające, nawet mimo regularnego wrzucania jakościowych treści. Aby zwiększyć sprzedaż, warto zainwestować w reklamę. Facebook sprawdzi się idealnie dla e-commerce ze względu na posiadane narzędzia do kontrolowania budżetu i monitorowania całej kampanii. Mowa o Facebook Ads, które dodatkowo pomoże Ci dotrzeć do docelowych odbiorców i zwiększyć zasięgi. Podczas tworzenia kampanii wybierzesz płeć, wiek, miejsce zamieszkania, stan cywilny, a nawet konkretne zachowania osób, które są Twoimi potencjalnymi klientami. Precyzja powyższego narzędzia polega na stosowaniu technik takich jak remarketing, czyli docieranie do użytkowników, którzy już odwiedzili sklep internetowy. Analizuje profil klienta, co umożliwia tworzenie spersonalizowanych reklam.
Jak promować sklep na Instagramie?
Proces promowania sklepu na Instagramie jest podobny do reklamy na Facebooku, dlatego, że obie platformy są ze sobą połączone. Reklamę stworzoną na Facebooku możesz udostępnić także na Instagramie. Będzie się pojawiała nie tylko na feedzie, ale także na stories. Korzystnym narzędziem jest zakładka Zakupy, która umożliwi bezpośrednią sprzedaż produktów. Pamiętaj, aby przy tworzeniu konta zmienić profil na firmowy, dzięki czemu będą pojawiać się statystyki dotyczące każdego z postów. Zaletą Instagrama jest możliwość zastosowania influencer marketingu, czyli współpracy marki z osobami posiadającymi dużą liczbę obserwatorów. Pomoże to nie tylko zwiększyć zasięgi, ale poprawić i uwiarygodnić wizerunek sklepu.
Pozostałe portale społecznościowe warte wykorzystania
- Twitter – pewnie uważasz, że Twitter nie znajdzie zastosowania w branży e-commerce, ponieważ kojarzy się głównie ze wpisami polityków. Nic bardziej mylnego. Twitter również posiada narzędzia do zwiększania zasięgów i kontrolowania budżetu. Za jego pomocą możesz wyłapać hashtagi dotyczące Twojej branży, a także osoby nimi zainteresowane – czyli swoich potencjalnych klientów.
- Pinterest – powstał już ponad 10 lat temu i błędnie określany jest „drugim Instagramem”. Służy jednak bardziej do udostępniania filmików instruktażowych czy pomysłów DIY do odtworzenia. Jeśli bazujesz na inspirowaniu innych (tak jak np. branża ślubna czy wystrój wnętrz), Pinterest to doskonałe miejsce do promocji marki. Zaletą tej platformy jest fakt, że nie trzeba wydawać pieniędzy na specjalistyczne narzędzia do promocji sklepu internetowego (i to nie tylko dlatego, że Pinterest takich nie posiada). Sam mechanizm odpowiedniego oznaczania zdjęć będzie pozycjonował Twoje zdjęcia i pokazywał je osobom potencjalnie zainteresowanym.
- YouTube – statystyczny polski użytkownik częściej niż z Instagrama korzysta z YouTube’a, a mimo to Instagram jest popularniejszą platformą dla e-commerce. Wynika to z trudności tworzenia contentu na platformy związane z udostępnianiem treści wideo. Stworzenie dobrej reklamy audiowizualnej wymaga specjalistycznego sprzętu i umiejętności montażowych. Nie warto jednak zaniedbywać YouTube’a, chociażby przez wzgląd na fakt, że zrzesza sporą liczbę odbiorców i pomoże dotrzeć w szybki sposób do grupy docelowej.
- LinkedIn – służy do komunikacji z biznesowymi klientami z branży. Ma nieco inny charakter niż pozostałe wymienione w tym artykule platformy. Dobrze sprawdzi się, gdy kierujesz swoje treści i produkty do konkretnych firm lub pracowników. Możesz również „podpatrzeć” działania innych sklepów internetowych.
- TikTok – jedna z najnowszych i najprężniej rozwijających się platform, dociera w głównej mierze do młodszych użytkowników. Najpopularniejsze treści to te związane z odtwarzaniem aktualnych trendów wykreowanych przez konkretnego użytkownika. Możesz jednak użyć tego narzędzia na własne potrzeby – wystarczy kreatywny pomysł i dobra strategia.
Jak wcześniej wspomniano, warto dostosować social media do charakteru sklepu. Wyżej zostały wymienione najpopularniejsze portale społecznościowe, jednak jest to zaledwie kropla w morzu ofert. Istnieją mniej popularne platformy warte wykorzystania, jeśli dobrze znasz swoich docelowych odbiorców i potrafisz skonkretyzować, w jakich miejscach Internetu przesiadują. Wtedy możesz zdecydować się na portale takie jak Reddit, Flickr czy Vimeo. Jeśli jednak chcesz dopiero przeprowadzić taką analizę, skorzystaj z narzędzia Sotrender i generowanych przez niego raportów. Taka analiza będzie wymagała poświęcenia czasu i pracy, jednak jest to kluczowy element skutecznej promocji e-commerce.