Marketing

Jaką formę dostawy najczęściej wybierają klienci sklepów internetowych?

Formy dostawy w sklepach internetowych

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z potrzebą podjęcia współpracy z firmą transportową. Warto zaproponować swoim klientom więcej niż jedną opcję dostawy. Możliwość wybrania ulubionego kuriera lub opcji doręczenia paczki do punktu odbioru w przypadku wielu konsumentów odgrywa znaczącą rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Jakie formy dostawy w sklepie internetowym sprawdzą się najlepiej?

Dlaczego wybór form dostawy jest tak ważny?

Każdy właściciel sklepu internetowego powinien zdawać sobie sprawę z tego, że forma dostawy to dla e-konsumentów jeden z najważniejszych aspektów. Dostępność jej różnych opcji, a także ich zróżnicowanie cenowe często decyduje o podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej. Wszystko dlatego, że internetowi klienci cenią sobie wygodę. Komfort zdalnego składania zamówień powinien więc wiązać się z dogodną dostawą.

Jeśli formy dostawy paczki nie będą odpowiadać preferencjom klientów, to z łatwością porzucą oni wirtualny koszyk i przeniosą się na konkurencyjne strony. Jak zadbać o to, aby nie zniechęcać klientów do finalizacji zamówienia? Najlepiej jest zaproponować im zróżnicowane formy dostawy.

Chociaż obecnie wiele konsumentów wybiera przesyłki kurierskie, to nie należy ograniczać się tylko do tego sposobu doręczenia. Z tej opcji dostawy często nie skorzystają osoby, które np. pracują poza domem. Nie mają one pewności, że w momencie dostawy będą w stanie odebrać paczkę. Dlatego też przesyłka kurierska nie jest dla nich najlepszym rozwiązaniem. Zamiast dostawy kurierskiej często wybierają usługę dostarczenia paczki do maszyny Paczkomat® InPost. Dostawa do automatu Paczkomat lub innych punktów odbioru daje im szansę na odebranie przesyłki bez awizowania i w dogodnym dla siebie momencie.

Niektórzy klienci lubią także korzystać z formy dostawy typu click&collect. Opcja złożenia zdalnego zamówienia i odbiór przesyłki w sklepie są dla nich wygodne, ponieważ daje im to możliwość dokonania łatwego oraz szybkiego zwrotu w przypadku, gdy produkt nie do końca spełnia ich oczekiwania. Do tego należy pamiętać, że koszt dostarczenia przesyłki do sklepu jest zazwyczaj zerowy. Darmowe metody dostawy dla wielu klientów są wyjątkowo atrakcyjne. Dlatego warto udostępnić także i takie formy doręczenia w sklepie internetowym.

Koszty dostawy to nie jedyny aspekt, do którego klienci sklepów internetowych przywiązują dużą wagę. Ważne jest dla nich również to, ile czasu sklep potrzebuje, aby dostarczyć przesyłkę. Długi czas oczekiwania na paczkę może zniechęcać do złożenia zamówienia. Dlatego też warto wprowadzić do sklepu internetowego szybkie formy wysyłki, dzięki którym odbiór zamówienia będzie możliwy nawet na następny dzień po jego złożeniu.

Jak wybrać dostawcę usług wysyłkowych?

Wybór dostawcy usług wysyłkowych powinien w głównej mierze zależeć od tego, jakie są preferencje klientów danego sklepu internetowego. Zazwyczaj warto jednak wprowadzić kilka form dostawy, ponieważ daje to szansę na uzyskanie aprobaty konsumentów, którzy nie są stałymi odbiorcami usług, a trafili na stronę po raz pierwszy. Możliwość wyboru pomiędzy różnymi firmami kurierskimi zwiększa szansę na to, że dokonają oni zakupu i być może powrócą do oferty sklepu w przyszłości. Dostępność różnej form dostawy, a także odmiennych firm kurierskich ma też duże znaczenie ze względu na to, że klienci mają swoje własne doświadczenia związane z konkretnymi usługodawcami. Współpraca tylko z jedną firmą przewozową jest ryzykowna, ponieważ istnieje szansa, że będzie dla określonego klienta nieodpowiednia.

Podczas wybierania dostawcy usług kurierskich warto zwrócić uwagę także na kilka aspektów technicznych. Na pewno duże znaczenie ma cennik danej firmy dostawczej. Koszty wysyłki w głównej mierze zależą od rozmiaru oraz wagi przesyłki. Wybierając dostawcę, dobrze jest zastanowić się nad tym, czy obsługiwane przez niego gabaryty odpowiadają wymiarom towarów dostępnych w ofercie sprzedawcy. Przykładowo, jeśli sklep internetowy proponuje produkty o niewielkich rozmiarach, to nie zawsze jest sens inwestować w ofertę uwzględniającą dostawę wielkoformatowych paczek. Natomiast w przypadku, gdy przesyłka kurierska ma być wykorzystana przez producenta mebli czy dużych sprzętów AGD, to sklep będzie potrzebował firmy dostawczej z odpowiednim wyposażeniem transportowym.

Dostawa kurierem powinna być również dopasowana do mocy przerobowych sklepu. Współpraca z firmą dostawczą przy prowadzeniu niewielkiej firmy, która wysyła kilka lub kilkanaście zamówień miesięcznie, często może być nieopłacalna. Wszystko dlatego, że wraz ze wzrostem wartości zamówienia (ilości dostaw) zmniejszają się koszty obsługi klienta.

Większość firm kurierskich przy dużej skali wysyłek proponuje zniżki na opakowania lub sam transport. Warto więc przeanalizować oferty dostawców i zestawić je z wynikami, jakie osiąga sklep internetowy. Jeśli przedsiębiorca szuka dostawcy do obsługi dużej firmy, to powinien zwrócić uwagę na usługi, dzięki którym uda mu się zautomatyzować procesy logistyczne. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem okaże się firma transportowa oferująca też outsourcing związany z magazynowaniem towarów czy prowadzeniem procesów zakupowej obsługi klienta.

Wysyłki w sklepie internetowym – pierwsze kroki

Wybierając dostawcę usługi, jaką jest wysyłka towarów przez sklep internetowy, warto najpierw przeprowadzić analizę swojej konsumenckiej grupy docelowej. Wbrew pozorom ustalenie profilu typowego klienta jest pod tym względem niezwykle ważne. Dzięki określeniu targetu można podjąć bardziej efektywne współprace transportowe. Persona potencjalnego klienta powinna określać m.in. jego dane demograficzne. W grę wchodzi tutaj nie tylko wiek czy płeć, ale także miejsce zamieszkania.

Warto pamiętać, że mieszkańcy niewielkich miejscowości lub wsi cenią sobie dostawy kurierskie bardziej niż osoby z dużych miast. Często nie mają oni w pobliżu żadnego punktu dostawy i bez możliwości doręczenia do domu musieliby jechać po paczkę do najbliższej większej miejscowości. Jeśli więc przykładowa firma zajmuje się sprzedażą kosiarek, to musi zdawać sobie sprawę z tego, że jej klientami będą głównie właściciele domów z działkami, czyli osoby spoza miast. Prowadząc taki sklep, należy więc sprawdzić dostępność dostaw kurierskich na takich terenach.

Related posts
Marketing

Budowanie lojalności klienta – skuteczne wskazówki

Marketing

Black friday – jakie promocje zadowolą klientów?

Marketing

Specjalista ds. social mediów – czy potrzebujesz go w swoim biznesie online?

Marketing

Powody, dla których warto wprowadzać promocje

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]