Klienci sklepów internetowych oraz stacjonarnych bardzo często korzystają z prawa do zwrotu towaru. Odstąpienie od umowy może mieć różne przyczyny, których konsumenci wcale nie muszą tłumaczyć. Jakie są najczęstsze powody zwrotu towaru kupionego online?
Zwrot zakupów i odstąpienie od umowy na odległość – aspekty prawne
Prawa konsumenta, które mówią o tym, że może on oddać towar kupiony przez internet, nazywa się także prawami do odstąpienia od umowy. Po zakupie produktu w sklepie online każdy klient ma 14 dni na rezygnację z zamówionego przedmiotu i odesłanie lub oddanie go. Istnieje kilka warunków, które należy spełnić i powinny być one zawarte w regulaminie konkretnego sklepu.
Najczęściej koszt wysyłki zwracanego produktu jest po stronie konsumenta. Musi on także zgłosić chęć zwrotu towaru przed jego odesłaniem. Do zwrotu kosztów powinno dojść w przeciągu maksymalnie 14 dni od otrzymania nienaruszonego towaru od klienta.
Czym się różni zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym od tego zamówionego w Internecie?
Zwrot towaru w sklepie internetowym jest możliwy zawsze, chyba że w grę wchodzą artykuły mające krótki termin przydatności czy np. lekarstwa. W prawach konsumenta nie ma wielu regulacji dotyczących zwrotu towarów ze sklepów stacjonarnych. Okazuje się, że można reklamować jedynie wadliwe produkty. Jeśli sklep stacjonarny umożliwia zwyczajny zwrot towaru bez podania przyczyny, to oznacza to, że jest to jedynie wola danej firmy. I mimo że ustawy o prawach konsumenta nie przewidują takich zwrotów, to większość sklepów jednak je oferuje.
Najczęściej wymóg względem klienta jest taki, że produkt musi znajdować się w oryginalnym opakowaniu, a konsument musi przedstawić dowód zakupu potwierdzający nabycie towaru w określonym czasie, np. maksymalnie w 30 ostatnich dniach. Z czego wynika niechęć niektórych sklepów do zwrotów i brak regulacji prawnych w tym zakresie? Gdy klient kupuje produkt stacjonarnie, może dokładnie go obejrzeć i wie, z czym na do czynienia. W przypadku towarów online coś może okazać się inne, niż przypuszczał klient lub może mieć nieprawidłowy rozmiar.
Jak zwrócić zakupy online do sklepu internetowego?
Zwrot produktu kupionego online wiąże się z odesłaniem towaru i nie wymaga zgody sprzedawcy. Na początku musisz jednak poinformować sklep, że planujesz zwrócić nabyty towar. Zwykle można zrobić to za pośrednictwem formularza na stronie internetowej. Czasami sprzedawca prosi o wydrukowanie dokumentu i umieszczenie go w paczce. Wszystkie informacje znajdziesz z pewnością w regulaminie danego sklepu. Zawsze przed zwrotem warto go przeczytać, ponieważ zasady w poszczególnych sieciach mogą się różnić.
Odesłanie towaru może nastąpić różnymi drogami. Da się wybierać pomiędzy przesyłkami pocztowymi a ofertami różnych kurierów. Najczęściej to klient ponosi koszt nadania paczki, więc warto poszukać ofert, które najbardziej Ci odpowiadają. Czasami koszt leży po stronie sprzedawcy, co jest coraz częstszym rozwiązaniem.
Należy zadbać o zwrot zapieczętowanych towarów w nienaruszonym stanie i ich odpowiednie zapakowanie. Bardzo często sprzedawcy wykluczają możliwość wysyłania zwrotów do punktów odbiorów, więc trzeba dokładnie sprawdzić adres, na który należy wysłać paczkę. Zazwyczaj jest to adres magazynu firmy. Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności do 14 dni, o ile towar dotrze w nienaruszonym stanie.
Jak zwrócić towar zakupiony online w sklepie stacjonarnym?
Poza odsyłaniem swoich zakupów niektóre sklepy, które prowadzą zarówno działalność internetową, jak i stacjonarną, pozwalają na zwrot towaru zakupionego online w placówce. Wtedy zwykle należy podać jedynie numer zamówienia i oddać przedmioty sprzedawcy. Niekiedy także trzeba wypełnić formularz dostępny na stronie internetowej, więc przed udaniem się do sklepu warto przeczytać zasady zwrotów online. Oddawanie produktów stacjonarnie ma tę zaletę, że nie trzeba wtedy płacić za wysyłkę.
Czy można zwracać używany towar?
Jednym z warunków możliwości odstąpienia od umowy jest to, że zwracany towar nie może być używany. Niektóre produkty wymagają skorzystania z nich, aby ocenić, czy spełniają oczekiwania klienta. Z tego powodu można np. podpiąć słuchawki do telefonu i ocenić, czy działają prawidłowo. Jeśli występują szumy i zakłócenia lub gra tylko jedna, to można je odesłać. Na produkcie nie może być natomiast żadnych śladów użytkowania. Nie można np. wyjść w zamówionych online butach na śnieg, żeby następnie odesłać je z powrotem.
Jakie mogą być przyczyny zwrotu produktu zakupionego przez internet?
Jakie mogą być przyczyny zwrotu towaru zakupionego przez internet? Jedną z najczęstszych jest nieprawidłowy rozmiar ubrań zamawianych online. Często klienci decydują się na kupno kilku rozmiarów tego samego ubrania i w domu wybierają, który jest dla nich najlepszy. Poza tym powodem do odstąpienia od umowy zawartej ze sprzedawcą jest nierzadko niezadowolenie z jakości danego produktu. Czasami na zdjęciach towar wydaje się atrakcyjniejszy, niż jest w rzeczywistości. Wtedy klient może zdecydować się na odesłanie go. Niekiedy też konsumenci rozmyślają się lub znajdują podobny produkt stacjonarnie np. w niższej cenie.
Zwrot produktu – jakie ma zalety?
Zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym ma sporo zalet. Pozwala na lepsze zastanowienie się nad chęcią posiadania danego produktu, co wspomaga racjonalne zakupy. Poza tym proces ten nie jest skomplikowany i każdy może z niego z łatwością skorzystać. Oddawanie produktów to ogromna wygoda dla konsumenta, a prosta i jasna polityka zwrotów przemawia na korzyść sprzedawcy, z którego usług chętniej korzystają klienci.