Pod koniec listopada rozpoczyna się wielkie zakupowe szaleństwo, którym żywo interesuje się coraz więcej Polaków. Z perspektywy przedsiębiorstw działających w branży e-commerce Black Friday jest świetną okazją, aby zwiększyć sprzedaż i wygenerować duży zysk. Jak przygotować sklep do Czarnego Piątku?
Jak przygotować swój sklep internetowy na Black Friday?
Black Friday nazywany potocznie świętem promocji i zakupów przypada na pierwszy piątek po amerykańskim święcie dziękczynienia. Właśnie wtedy mnóstwo osób jest zainteresowanych zrobieniem dużych zakupów po niższych cenach. Dla przedstawicieli e-commerce jest to z kolei świetna okazja do znacznego zwiększenia sprzedaży. Kluczowe jest jednak odpowiednie zaplanowanie i przygotowanie działań związanych z promocjami z okazji Black Friday. Jak to zrobić?
Analiza swojego sklepu
Jednym z pierwszych kroków podejmowanych przez przedsiębiorstwo przed wdrożeniem promocji związanych z tzw. świętem zakupów jest analiza zeszłorocznych działań własnej firmy. Pozwoli to określić, które z nich cechowały się największą skutecznością oraz wskaże, jakie elementy należy poprawić.
Analiza konkurencji
Warto przyjrzeć się promocjom, jakie oferują inne firmy działające w tej samej branży. Pozwoli to oszacować skuteczność własnych rozwiązań na tle konkurencji. Równie istotnym aspektem jest czas publikacji reklam i komunikatów. Wiedza na ten temat stwarza możliwość szybszego dotarcia do grupy docelowej zbieżnej do tej, do której stara się dotrzeć konkurencja.
Działania marketingowe dostosowane do grupy odbiorców
Działania marketingowe muszą być dostosowane do konkretnej grupy docelowej, ponieważ to właśnie do niej mają docierać przygotowane kampanie reklamowe. W tym zakresie należy wziąć pod uwagę osoby, które już wcześniej robiły zakupy w danym e-sklepie oraz potencjalnych klientów o podobnych cechach do dotychczasowej grupy odbiorców, ponieważ oni również mogą być wówczas zainteresowani twoją firmą.
Pamiętaj, że Twoimi potencjalnymi klientami są także te osoby, które nie nabywają produktów dla siebie. Wobec tego nie reprezentują one sylwetki wzorcowego odbiorcy danej marki. Taka sytuacja ma miejsce np. wtedy, gdy kobiety korzystają z wyprzedaży, aby nabyć gry czy elektronikę w ramach prezentu. To nie ta grupa będzie finalnie korzystać z nabytych dóbr, jednak to właśnie do niej należy kierować reklamy.
Czarny Piątek a pozycjonowanie sklepu internetowego
Święto zakupów to idealny moment, aby zwiększyć ruch na stronie e-sklepu. Warto więc odpowiednio wcześniej zadbać o to, żeby wszelkie publikowane tam treści były dostrzegalne zarówno przez klientów, jak i wyszukiwarki. Na wagę złota są w tym przypadku działania z zakresu SEO.
Powinny one uwzględniać m.in. tworzenie opisów kategorii i produktów, które przemawiają do potencjalnych klientów językiem korzyści, a jednocześnie są przyjazne dla wyszukiwarki. Nie należy również zapominać o linkowaniu wewnętrznym i zewnętrznym.
Kampanie reklamowe z okazji Black Friday
Rabaty, przecenione produkty czy darmowa dostawa same w sobie nie są przepisem na sukces w Black Friday. Największe promocje muszą zostać ogłoszone w taki sposób, aby dowiedzieli się o nich potencjalni klienci. Zadaniem właścicieli sklepów internetowych jest więc zadbanie o skuteczną kampanię reklamową.
Czarny Piątek a newsletter
Informacje na temat przewidywanych obniżek i promocji warto uwzględnić w newsletterze przesyłanym drogą mailową. Możesz nawiązać tam do popularnych produktów, zaproponować klientom darmową dostawę oraz poinformować o terminie startu i końca promocji.
Upewnij się, że sklep utrzyma wzmożony ruch
Czarny Piątek i seria wyprzedaży sprawiają, że zwiększa się ruch i liczba transakcji na stronie sklepu. Z tego względu warto upewnić się, że infrastruktura sieciowa wytrzyma wzmożony ruch. W momencie, gdy serwer nie będzie odpowiednio wydajny, akcje promocyjne nie przełożą się na zwiększenie sprzedaży, bo strona przestanie działać.
Promocje na Black Friday – wdrażanie i monitorowanie działań
Sklepy internetowe powinny również monitorować wszelkie zastosowane działania. Mowa tu nie tylko o kampaniach marketingowych, ale i samym funkcjonowaniu strony sklepu. Wówczas w razie jakiegokolwiek problemu możliwa jest natychmiastowa reakcja i wdrożenie niezbędnych zmian.
Gdzie największe promocje? Black Friday a treści w social mediach
Media społecznościowe są świetnym narzędziem do przekazywania określonych komunikatów swojej grupie docelowej i zdecydowanie warto wykorzystać to w związku z Czarnym Piątkiem. Wskazana jest dywersyfikacja kanałów komunikacji, czyli przekazywanie komunikatów o nadchodzących promocjach za pośrednictwem wielu portali.
Można wykorzystać w tym celu możliwości m.in. Instagrama, Facebooka czy TikToka. Mowa tu zarówno o publikacji treści, grafik, jak i materiałów wideo w formie postów czy relacji. Możesz wykorzystać również reklamy płatne, które poinformują odbiorców o wyprzedaży.
Zadbaj o bezpieczeństwo podczas Black Friday
Podczas Black Friday istotna jest również kwestia bezpieczeństwa. Sklepy online są narażone na ataki DDOS. Polegają one na przeciążeniu serwera, co powoduje przerwy w funkcjonowaniu usługi. Te mogą natomiast skutkować ogromnymi stratami finansowymi. Przed Black Friday wskazana jest więc optymalizacja strony sklepu i ewentualna pomoc specjalistów ds. bezpieczeństwa IT.