Ecommerce

Jak przygotować swój sklep internetowy na Black Friday?

Zakupy online

Black Friday to okazja do zwiększenia wyników sprzedażowych w sklepach stacjonarnych, jak i w e-commerce. Zadaniem sklepów internetowych jest zapewnienie konsumentom sprawnych, bezpiecznych oraz wygodnych zakupów w trakcie wyprzedaży. Dowiedz się, co zrobić, aby przygotować e-sklep na wydarzenie, jakim jest Czarny Piątek.

Black Friday – co to znaczy?

Black Friday, czyli po polsku Czarny Piątek, to jedno z największych świąt zakupowych na świecie. Black Friday to zwyczaj powstały w Ameryce, a dokładniej w Stanach Zjednoczonych. Jego data jest ruchoma, ale zawsze przypada na pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia. Czarny Piątek stanowi symboliczną datę rozpoczęcia bożonarodzeniowych zakupów. W USA zwyczaj zyskał ogromną popularność ze względu na gigantyczne obniżki cenowe. Spektakularne wyprzedaże każdego roku przyciągają do sklepów tysiące klientów. Od początku XXI wieku Black Friday propagowany jest także w innych krajach. Aktualnie w większości europejskich państw możemy spotkać się z listopadowym szaleństwem zakupowym. Zwyczaj Black Friday przyjęły także polskie sklepy, które tworząc specjalne oferty, starają się zachęcić klientów do zakupu swoich produktów.

Wśród amerykańskich tradycji oprócz Black Friday znajduje się również Cyber Monday. Dzień ten niegdyś wyróżniał się wyprzedażami organizowanymi przez sklepy internetowe. Jednak w dzisiejszych czasach zakupy online stały się tak popularne, że wyprzedaż organizowana jest jednocześnie w punktach stacjonarnych i sklepach internetowych. Branża e-commerce, która wybierana jest przez znaczną część klientów, potrzebuje odpowiedniego przygotowania do tak dużego wydarzenia, jak Black Friday.

Black Friday – jak przygotować e-sklep na Czarny Piątek?

Aktualnie Black Friday potrafi się przeciągnąć na Black Weekend, a czasami nawet i na Black Week. Wyprzedaże generują wzmożony ruch i wzrost zainteresowania klientów, które sprawiają, że końcówka listopada to niezwykle intensywny okres dla wszystkich właścicieli sklepów. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, nie wystarczy zaoferować obniżek cen produktów i atrakcyjnych promocji. Trzeba jeszcze zadbać o całą organizację Black Friday poprzez przygotowanie sklepu internetowego od strony technicznej. Gwałtowny wzrost ruchu może wpłynąć na zmniejszenie wydajności strony internetowej Twojego sklepu. Zawieszenie się przeciążonych serwerów to najgorszy z możliwych scenariuszy. Jednak nawet zwykłe spowolnienie działania witryny może wpłynąć negatywnie na doświadczenia zakupowe klienta, a co za tym idzie, również na zyski Twojej firmy. Konsumenci nie lubią czekać, a więc jakiekolwiek opóźnienia, ikonki ładowania czy zacinające się podstrony potrafią skutecznie zniechęcić ich do dokonania zakupu. Kiedy potencjalny klient ma do wyboru wiele innych wyprzedaży, prawdopodobnie porzuci zacinającą się witrynę i przejdzie na stronę konkurencji. Aby uniknąć takiej sytuacji, należy przygotować swój e-sklep poprzez implementację odpowiedniej infrastruktury IT, która zapewni niezawodną ciągłość działania strony.

Warto zadbać też o user experience – całość wrażeń klienta pod względem wizualnym. Zapewnienie stronie sklepu internetowego przejrzystego i intuicyjnego interfejsu wpłynie na łatwiejsze znajdowanie oraz kupowanie produktów. Warto pamiętać, że spora część klientów dokonuje zakupów na telefonach. Dostosowanie widoku strony do wymagań smartfona ma zatem niebagatelny wpływ na jakość procesu zakupowego i zwiększenie sprzedaży. Do ważnych elementów strony technicznej należy także sam proces płatności. Wskazane jest, aby wprowadzić do sklepu wiele różnorodnych metod płatności, dzięki którym klienci mogą wybrać dogodny sposób przelania środków pieniężnych za zakupione produkty.

W czasie Black Friday niezwykle ważną rolę odgrywa również zaopatrzenie sklepu internetowego. Przed rozpoczęciem wyprzedaży należy przygotować w magazynie zapas produktów, które w trakcie promocji będą wyprzedawać się z prędkością światła. Sklepy powinny również sprawdzić, czy ich wewnętrzny system informujący o dostępności produktów w magazynie funkcjonuje bez zarzutów. W celu zapewnienia klientom jak najlepszych warunków zakupowych należy zapewnić bieżącą aktualizację informacji o tym, czy dane produkty znajdują się jeszcze w magazynie. W trakcie Black Friday warto zadbać też o pozakupowe doświadczenia potencjalnych klientów. Oprócz zapewnienia bezproblemowego funkcjonowania sklepów internetowych dobrze jest pomyśleć także o procesach pakowania i wysyłki zamówień, których będzie zdecydowanie więcej niż w jakimkolwiek innym okresie. Wszystkim klientom zależy na szybkim nadaniu i dostarczeniu zakupów dokonanych za pośrednictwem e-commerce. Aby Black Friday w sklepach internetowych mógł przebiegać sprawnie, warto zatrudnić więcej osób do magazynowej pracy. Zasilenie zasobów ludzkich sprawi, że produkty dotrą do klientów w standardowym czasie, a sklep utrzyma swój dobry wizerunek.

Dlaczego warto planować z wyprzedzeniem?

Black Friday w sklepach online to dla producentów spore wyzwanie, ale i świetna okazja do pozyskania nowych klientów. Każdy sklep chce przyciągnąć jak najwięcej konsumentów i dlatego stara się wyróżnić na tle konkurencyjnych przedstawicieli e-commerce. Działania związane z Black Friday warto zacząć planować z wyprzedzeniem, aby zadbać o każdy szczegół, który może zaważyć o powodzeniu promocyjnej akcji. Odpowiednio wcześnie należy nie tylko wprowadzić dobrą infrastrukturę IT czy funkcjonalny interfejs strony, ale i zaplanować przebieg całej wyprzedaży. Każdy sklep musi znaleźć sposób na wyróżnienie się z tłumu. Przecenione produkty to za mało – postaw na dzień darmowej dostawy, kilka łączących się promocji lub wyprzedaże sięgające kilkudziesięciu procent. Oprócz zorganizowania atrakcyjnych promocji ważna jest też ich odpowiednia reklama. Black Friday to akcja, która angażuje klientów nawet na kilka tygodni przed samymi wyprzedażami. Część konsumentów już na początku listopada sprawdza, co oferuje każdy sklep, i porównuje ceny produktów, które ich interesują. Warto więc z wyprzedzeniem zacząć promować obniżki cenowe, które będą dostępne w sklepie internetowym w trakcie Black Friday. Na głównej stronie witryny można umieścić baner informujący, kiedy rozpoczną się wyprzedaże i jakich promocji mogą spodziewać się klienci. Aby dotrzeć do większej liczby odbiorców i pozyskać nowych klientów warto również pomyśleć o kampanii reklamowej, którą można przeprowadzić poprzez popularne serwisy społecznościowe, tradycyjne media czy outdoorowe elementy promocyjne. Działania te należy zacząć odpowiednio wcześnie, ponieważ pozwoli to na bardziej efektywne zakorzenienie się informacji w głowach konsumentów.

Techniki sprzedażowe – jak przygotować się do Black Friday?

Najważniejszą zasadą wyprzedaży organizowanej na Black Friday powinno być etyczne podejście do obsługi klienta. Niektóre sklepy tworzą sztuczne promocje. Polega to na tym, że około miesiąca przed akcją sklep podwyższa ceny produktów, aby później móc je obniżyć do bazowej wartości. Jednak w dzisiejszych czasach konsumenci potrafią łatwo zauważyć takie niemoralne taktyki sprzedawców. Chcąc zachować dobry wizerunek sklepu, nie organizuj pozornych przecen, a postaw na techniki, które skutecznie zachęcają do dokonania zakupu. Do takich metod należy m.in. sprzedaż krzyżowa polegająca na proponowaniu artykułów powiązanych z dodanym do koszyka przedmiotem. Jeśli klient odwiedza sklep w celu zakupu klawiatury komputerowej, możesz zaoferować mu także myszkę, a do niej z kolei podkładkę. Odpowiednio dobrane produkty krzyżowe mogą w nienachalny sposób zachęcić do zakupu większej ilości artykułów w Twoim sklepie internetowym.

Related posts
Ecommerce

3 ćwiczenia koordynacyjne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką

Ecommerce

Dlaczego warto postawić na zakupy spożywcze przez internet?

Ecommerce

Najczęstsze przyczyny zwrotu towaru zakupionego przez internet

Ecommerce

Jaka jest najbardziej ekologiczna forma dostawy?

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]