Marketing

Jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego

pozyskiwanie klientów w sklepie internetowym

Sklepu internetowego nie wystarczy otworzyć, trzeba jeszcze jakoś przyciągnąć do niego klientów. Kosztowna kampania reklamowa nie jest jednak jedynym sposobem, żeby osiągnąć ten cel. Jednym z bardziej znanych sposobów na przyciągnięcie klientów jest obecność w mediach społecznościowych – potencjalni klienci spędzają tam coraz więcej czasu. W sklepie internetowym liczą się nie tylko działania marketingowe w Internecie, ale także sama witryna sklepu. Dobrze zaprojektowana i prowadzona strona sklepowa nie tylko stanowi zachętę dla klientów, ale jest też kluczem do zwiększenia konwersji (czyli odsetka odwiedzających, którzy ostatecznie dokonają zakupu). Jeżeli działasz też offline, postaraj się również przyciągnąć klientów do sklepu stacjonarnego – te dwa kanały sprzedaży mogą wspierać się nawzajem.

Zwiększ swoją obecność w mediach społecznościowych

Coraz więcej osób korzysta z mediów społecznościowych i obecność w serwisach tego typu jest jednym ze sposobów, w jaki sklepy internetowe pozyskują nowych klientów, a przede wszystkim tworzą grupę wiernych konsumentów przy swoim sklepie internetowym. Oczywiście, jeśli prowadzisz sklep internetowy, to możesz po prostu wykupić reklamy w wybranych platformach społecznościowych. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość nakierowania reklamy na konkretną grupę docelową. Jeżeli dobrze określisz parametry grupy docelowej, to zapłacisz za kontakt przede wszystkim z potencjalnymi klientami, a nie za wyświetlanie reklamy ludziom, których ona nie interesuje. Reklama w social mediach to jednak nie jest jedyny sposób wykorzystania ich do promocji w sklepach internetowych.

Aktywność na profilach firmy

Jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego bez ponoszenia kosztów na reklamę? Najważniejszym sposobem na przyciągnięcie klientów, a przede wszystkim na stworzenie sobie grupy lojalnych kupujących, jest regularna aktywność na profilach społecznościowych firmy. Co można publikować, żeby przyciągać klientów? Przede wszystkim akcje promocyjne – nie tylko przyciągną one nowe osoby do sklepu, ale też klienci, którzy śledzą firmę w serwisach społecznościowych, zostaną za to wynagrodzeni, bo jako pierwsi dowiedzą się o promocji. Można oferować rabaty, organizować konkursy, informować o wyprzedażach. Promocje pomogą zwiększyć sprzedaż, ale potencjalni klienci muszą o nich wiedzieć. Dlatego warto udzielać się też w grupach dla osób zainteresowanych branżą i łowców okazji.

Media społecznościowe i content marketing

Na swoim profilu można jednak, a nawet trzeba, zamieszczać też inne treści. Można wprowadzić tu elementy content marketingu. Content marketing polega na publikowaniu wartościowych treści na stronie internetowej firmy, na przykład poprzez prowadzenie bloga. Poprawia to widoczność strony w wynikach wyszukiwania, a także przyciąga na stronę nowych klientów, którzy odwiedzają ją, żeby przeczytać artykuł albo obejrzeć filmik. Artykuły na blogu powinny oczywiście zawierać odpowiednie słowa kluczowe itp., ale przede wszystkim powinny być ciekawe i pożyteczne dla czytelników. Jeżeli takie działania są już elementem strategii marketingowej w sklepie internetowym, to trzeba informować o nowych wpisach poprzez media społecznościowe, co zwiększy ich widoczność i liczbę czytelników. Same wpisy w serwisach społecznościowych mogą też mieć podobny charakter. Można zamieszczać krótkie porady, recenzje produktów, omawiać nowe trendy – to samo co na blogu, tylko w skondensowanej formie. Można też publikować żarty czy memy – jeśli będą udane, mają szansę rozejść się po internecie bez dodatkowego wysiłku z naszej strony i znacząco poszerzyć zasięg marki.

Influencer marketing

Jeżeli chcesz jednak zainwestować pieniądze w reklamę w serwisach społecznościowych, obok tradycyjnej reklamy można też podjąć współpracę z influencerami, czyli osobami, które są już obserwowane przez dużą liczbę użytkowników. Pozwala to na skuteczne dotarcie do tej bazy odbiorców. Taka współpraca może przyjąć kilka form. Influencerzy mogą rekomendować dany sklep, markę, lub produkt. Jeżeli sklep internetowy sprzedaje własne produkty, to może wysyłać je za darmo recenzentom, którzy omówią je na swoich kanałach społecznościowych. Oczywiście nie ma wtedy gwarancji, że opinie będą pozytywne. Jeżeli sklep sprzedaje produkty innych marek, też można wysyłać influencerom egzemplarze recenzenckie. W zamian poinformują oni w recenzji, że produkt dostali z danego sklepu. Inną formą współpracy sponsorskiej, popularną na YouTube i w podcastach, jest zapłacenie twórcom treści za umieszczenie reklamy w publikowanym nagraniu. I niekoniecznie chodzi o lokowanie produktu. Zwyczajnie podcaster czy youtuber mówi, kto jest sponsorem danego odcinka i opowiada coś o nim. W porównaniu do zwykłej reklamy, takie przekazy są bardziej osobiste.

Zainwestuj w stworzenie doskonałej strony internetowej

Skoro już wiemy, jak zachęcić klienta do sklepu, trzeba zastanowić się, jak przekonać klienta do zakupu towaru. Chodzi przecież o to, żeby klient zostawił w serwisie pieniądze, a nie tylko go odwiedził, zwłaszcza jeśli trafia na stronę przez link sponsorowany, za który zapłaciliśmy, bo to już jest zupełne marnowanie pieniędzy. Zamianę odwiedzającego, który tylko ogląda stronę, w klienta, który zamówi produkty lub usługi, nazywamy konwersją. Jak zwiększyć sprzedaż (konwersję)? Przede wszystkim, proces składania zamówienia powinien być prosty i zrozumiały. Jeżeli potencjalny klient jest już na stronie produktu lub usługi, nie powinien mieć wątpliwości, gdzie ma kliknąć, żeby złożyć zamówienie, a także, jaki będzie jego koszt i warunki. Procedura nie powinna mieć też więcej kroków, niż jest konieczne. Częstym powodem porzucenia koszyka jest też brak preferowanych przez klienta form płatności lub dostawy, warto więc mieć ich odpowiedni wybór.

Same opisy muszą też być odpowiednio przygotowane. Trzeba zapewnić klientom odpowiednią ilość informacji, żeby mogli podjąć świadomą decyzję o zakupie, ale jednocześnie opisy muszą być zrozumiałe. Najlepiej mieć i opis posługujący się tzw. językiem korzyści (czyli, co klient zyska, kupując dany produkt lub usługę) oraz szczegółową specyfikację produktu dla tych, którzy potrzebują konkretów. Bardzo pomocne są też dobrej jakości zdjęcia pokazujące szczegóły produktu.

Nawigacja na stronie

Reklama bardzo często prowadzi wprost do strony konkretnego produktu, jednak nie każdy klient trafia na stronę poprzez link reklamowy i nie każdy wie, co dokładnie chce kupić. W takiej sytuacji, przed dokonaniem zakupu produktu, musi go najpierw znaleźć. Bardzo ważne jest więc ułatwienie poruszania się po katalogu sklepu. Trzeba wybrać sensowne kategorie i podkategorie, tak żeby nie było ich za dużo, ale jednocześnie, żeby klient nie musiał przewijać listy 3000 produktów. Warto dodać także filtry, które pozwolą klientowi wybrać określone grupy produktów w kategorii.

Program lojalnościowy dla stałych klientów

Programy lojalnościowe są sposobem na wynagrodzenie lojalnych klientów i zachęcenie ich, żeby pozostali związani z marką. Na jakie korzyści liczą klienci sklepów internetowych? Wspominaliśmy już o promocjach dla osób śledzących w serwisach społecznościowych. Poza tym można wysyłać od czasu do czasu kupony zniżkowe osobom zapisanym do newslettera. Popularne są też błyskawiczne wyprzedaże, kiedy klienci mają ograniczony czas (często np. w nocy) na zakupienie towarów w obniżonych cenach. Taka forma promocji też wynagradza klientów zapisanych do newslettera, czy śledzących markę w social mediach. Wreszcie, klasycznym programem lojalnościowym są punkty przyznawane za zakupy. Klientom, którzy uzbierają dużo punktów, można oferować stałe lub okazjonalne zniżki, darmową wysyłkę, próbki, gadżety i inne benefity.

Zoptymalizuj swoją witrynę pod kątem wyszukiwań lokalnych

Jeśli obok sklepu internetowego prowadzisz także sklep stacjonarny, warto postarać się też przyciągnąć klientów lokalnych, poszukujących towarów, które oferujesz. Zauważmy przy tym, że klient lokalny to nie tylko taki, który przyjedzie do sklepu stacjonarnego w poszukiwaniu produktów, ale także klienci, którzy wybiorą lokalny sklep online, żeby nie płacić za wysyłkę. Działa to też w drugą stronę – osoby, które odwiedzą i polubią twój punkt sprzedaży, zaczną poszukiwania sklepu internetowego właśnie od twojej witryny. Jednym ze sposobów na poprawienie widoczności w wynikach wyszukiwań lokalnych jest optymalizacja pod tym kątem.

Skonfigurowanie profil Google: Moja firma powinno stać się twoim priorytetem, ponieważ 45 % wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google odnosi się do informacji lokalnych. Wypełnij odpowiednie dane, w tym nazwy domen, dane kontaktowe, adresy i lokalizacje, dodaj zdjęcia i kategorie usług. Dopilnuj, żeby twój sklep był widoczny na mapie Google, a informacje o godzinach otwarcia były aktualne. Zadbaj o to, aby zadowoleni klienci zostawiali pozytywne opinie w Google. Bądź obecny w lokalnych grupach w mediach społecznościowych i na wydarzeniach związanych z branżą, w której działasz. Sprzedajesz rękodzieło albo lokalne produkty spożywcze? Ustaw stragan na przedświątecznym jarmarku. Gry planszowe, książki, komiksy? Pojaw się na targach książki w swojej miejscowości. Nie zapomnij o wizytówkach z mapką.

Related posts
Marketing

Darmowe zwroty w sklepach internetowych

Marketing

Na jakie korzyści liczą klienci sklepów internetowych?

Marketing

Jak zapobiegać porzuconym koszykom w sklepie internetowym

Marketing

Reklama firmy na Facebooku - czy to się opłaca?

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]