Internet to nieskończone miejsce, które jest pełne okazji i sytuacji do wygenerowania nowych zysków. Można tu kogoś poznać, zarezerwować wakacje, ale przede wszystkim prowadzić sprzedaż online. Sklepy internetowe stały się podstawą strategii każdego przedsiębiorstwa, ale czy stanowią jedyne miejsce w sieci, w którym można sprzedawać?
Omnichannel, czyli wielokanałowa sprzedaż przez internet
Każdej firmie zależy na dwóch rzeczach: osiągnięciu jak największego przychodu oraz dotarciu do jak największej liczby klientów. W tym celu warto zastosować omnichannel, czyli wielokanałową sprzedaż internetową. Metoda ta polega na wykorzystaniu różnych punktów sprzedaży zdalnej, takich jak np.:
- strony internetowe;
- kampanie e-mailowe;
- media społecznościowe.
Firmy tworzą wtedy zintegrowane doświadczenie klienta obejmujące wiele różnych platform. Niektórzy konsumenci podchodzą nieufnie do prywatnych stron internetowych, ale patrzą przychylnym okiem np. na sprzedawców współpracujących z gigantycznymi serwisami aukcyjnymi.
Marketing omnichannel pozwala firmom angażować się w klientów w bardziej kompleksowy sposób i zachęca ich do finalizowania zakupów bez względu na to, jak przedstawiają się ich osobiste preferencje. Ponadto, oferując spójne komunikaty we wszystkich kanałach, firmy mogą budować silniejsze relacje z nabywcami i z czasem zwiększać lojalność wobec marki. To wszystko pozwala w przyszłości skutecznie sprzedawać.
Najpopularniejsze kanały sprzedaży
Gdzie sprzedawać w internecie? Najpopularniejsze miejsca to:
- witryny sieciowe e-commerce;
- konta w social mediach;
- targowiska internetowe (portale ogłoszeniowe, aukcyjne oraz typu marketplace).
Sklep internetowy e-commerce to tradycyjna forma kanału sprzedaży zdalnej, pozwalająca klientom na znalezienie i zakup produktów bezpośrednio na stronie internetowej firmy. Ostatnio popularne stało się także prowadzenie profilu firmy na portalach takich jak Facebook lub Instagram. W handlu internetowym każde miejsce jest tym idealnym, aby przemycić dyskretnie reklamę swojej działalności. Najbardziej znane są jednak targowiska internetowe – posiadanie na nich konta jest podstawą skutecznego prowadzenia sprzedaży online. Sprzedawać na nich mogą wszyscy, zarówno ogromne firmy, jak i małe przedsiębiorstwa oraz osoby prywatne wyprzedający np. swoje prywatne kolekcje płyt gramofonowych.
Skuteczna sprzedaż wielokanałowa łączy co najmniej te trzy sposoby, a dodatkowo stara się aktywnie znaleźć jeszcze inne (przy tym korzysta ze standardowych jak sprzedaż w sklepie stacjonarnym lub na prawdziwym targu handlowym, który odbywa się zazwyczaj co niedziele w każdym dużym mieście).
Prowadzenie własnego sklepu internetowego
Nadal nie wiesz, gdzie sprzedawać w internecie? Wystarczy założyć sklep internetowy! To dobry sposób na zwiększenie zarobków przy jednoczesnym realizowaniu swoich pasji (np. domowy wyrób kadzideł oraz perfum, który można spieniężyć). Pierwszym krokiem jest podjęcie decyzji, jaki rodzaj produktów znajdzie się w ofercie. Tak naprawdę to wszystko, co wystarczy w pierwszej fazie – wstępna wizja tego, jak będzie wyglądać własny sklep internetowy.
Następnie należy zastanowić się, czy korzystniejsze będzie wynajęcie własnej domeny, podpięcie się pod już istniejącą, czy może nawet założenie sklepu na największych platformach sprzedażowych (za drobną opłatą, którą najczęściej jest procent od np. miesięcznego utargu). W przypadku pierwszym i drugim konieczny będzie wybór korzystnych opcji przetwarzania płatności, aby były bezpieczne oraz niezawodne dla klientów. Na koniec pozostaje promowanie swojej marki za pomocą różnych sprawdzonych sposobów: płatnych kampanii reklamowych, SEO, kampanii e-mailowych oraz recenzji na portalach porównawczych.
Marketplace – co to jest?
Marketplace (rynek) jest platformą, na której kupujący i sprzedający spotykają się w celu realizacji transakcji. Jest to np. centrum handlowe lub targowisko, które pozwala użytkownikom przeglądać i kupować przedmioty pochodzące od wielu sprzedawców w jednym miejscu. Owe rynki mogą istnieć zarówno fizycznie, jak i internetowo.
Targowiska są obecnie szczególnie popularne w świecie wirtualnym i oferują szeroką gamę produktów od różnych marek i sprzedawców, co nie byłoby możliwe do osiągnięcia w świecie prawdziwym ze względu na skalę całego przedsięwzięcia. Ponadto portale będące marketplace często dają możliwość zostawienia opinii i oceny przez klientów, dzięki czemu kupujący są lepiej zorientowani przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji dotyczącej samego zakupu ze sklepu internetowego. Do tego dodać można zniżki i inne zachęty, jak tymczasowe promocje oraz rabaty, które zachęcają użytkowników jeszcze bardziej do bycia lojalnym wobec jednej platformy.
Polskie i zagraniczne marketplace’y
Targowiska zagraniczne czy polskie – które będą lepsze? Poprawna odpowiedź uzależniona jest od wielkości całego przedsięwzięcia. Lokalne biznesy poradzą sobie lepiej na portalach rodzimych, a firmy międzynarodowe powinny korzystać z witryn zapewniających jak największe zasięgi.
Jak włączyć marketplace na Facebooku? Wystarczy stworzyć profil biznesowy (lub grupę) i zacząć oferować swoje przedmioty na sprzedaż. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zacząć ogłaszać się na Instagramie i Twitterze. Wprowadzone tam zaawansowane systemy wyszukiwarek upewniają się, że w pierwszej kolejności wyświetlają się oferty z podobnej lokalizacji, więc nie trzeba martwić się tym, że wyrób lokalnych świeczek w województwie mazowieckim wyświetli się komuś w San Francisco, zamiast w Warszawie.
Gdzie sprzedawać ubrania w internecie?
Za pomocą internetu możesz sprzedawać także swoje stare ubrania. Wystarczy zrobić estetyczne zdjęcia, a potem ogłosić się i czekać na pierwsze oferty od zainteresowanych klientów. Polska sieć pełna jest witryn ogłoszeniowych, które nastawione są stricte na sprzedaż odzieży z drugiej ręki.