Znaczenie marketingu internetowego jest dziś równie wielkie, jak tradycyjnej reklamy. Co jednak zrobić, by udało się dotrzeć do klientów i zwiększyć sprzedaż? Oto kilka prostych sposobów na to, jak osiągnąć sukces w sieci, docierając z przekazem marketingowym do maksymalnie dużej grupy konsumentów.
Strategia marketingu w sklepie internetowym. Co się na nią składa?
Marketing sklepu internetowego wymaga przede wszystkim zwrócenia uwagi na to, kim są i czego oczekują potencjalni klienci. Pozwala to przejść do kolejnego kroku, jakim jest dostosowanie przekazu do ich potrzeb. W ten sposób buduje się świadomość marki. Niezbędna jest również troska o właściwą konwersję sprzedaży. Strategię marketingową uzupełnia analiza konkurencji.
Krok 1 – poznanie klientów i ich oczekiwań
Działania promocyjne sklepu internetowego należy rozpocząć od sprawdzenia, czego może brakować konsumentom poszukującym danego rodzaju produktów lub usług. Z tego powodu już na tym etapie warto wykonać analizę rynku e-commerce. Dobrym pomysłem jest przeglądanie komentarzy pozostawianych przez klientów na witrynie konkurencyjnej firmy lub jej profilu w social mediach. Zachowania użytkowników mogą przyczynić się do wdrożenia rozwiązania, którego nie oferuje żadna inna firma. Przykładami mogą być dodatkowe formy płatności lub możliwości dostawy produktów.
Krok 2 – dostosowanie przekazu do określonej grupy odbiorców
Kolejny element komunikacji marketingowej w sklepach internetowych to dopasowanie przekazu do grupy docelowej. Commerce marketing opiera się w znacznej mierze na skojarzeniach, jakie budzi marka. Na zupełnie inne aspekty zwrócą osoby robiące zakupy online w drogerii, a na jeszcze inne internauci, którzy poszukują np. sprzętu elektronicznego.
Jak wygląda to w praktyce? W przypadku tych pierwszych znaczenie będzie mieć choćby ekologiczny proces wytwarzania kosmetyku lub perfum. Na atrakcyjność tych ostatnich wpłynie również design produktów. Dla odmiany osoby odwiedzające sklepy internetowe z elektroniką będą zwracały uwagę na niezawodność i warunki gwarancji.
Krok 3 – dbanie o satysfakcję klienta
Nawet najlepszy marketing internetowy nie zda się na wiele, jeśli konsumenci nie będą zadowoleni z procesu zakupu. Z tego powodu tak ważna jest konwersja. Jeśli odwiedziny klientów na stronie nie przekładają się na sprzedaż, należy ponownie wykonać analizę konkurencji. Bardzo możliwe, że oferuje ona coś, czego rywale z danej branży e-commerce nie dają. Przykładem mogą być lubiane przez konsumentów dostawy towaru do automatów paczkowych.
Warto mieć też na uwadze to, jak ważny jest marketing automation w sklepie internetowym. Jednym z przykładów jest tworzenie baz klientów. Wiedza na temat ich dotychczasowych transakcji to doskonały punkt wyjścia do obsługi posprzedażowej. Daje to szansę na skuteczny e-mail marketing, czyli proponowanie dopasowanych indywidualnie ofert i zniżek.
Jak reklamować się w sieci?
Do tego, by klient wszedł na stronę sklepu internetowego, konieczna jest jak najszerzej zakrojona promocja. Z tego powodu warto skorzystać z możliwości sieci reklamowej Google. Dzięki niej można dotrzeć do osób przeglądających nawet te witryny, które nie są powiązane z działalnością e-commerce.
Płatne reklamy Google
Warto zastanowić się m.in. nad wykupieniem płatnych reklam w Google AdWords. W zwiększeniu sprzedaży pomaga również remarketing dynamiczny, czyli wyświetlanie banerów sponsorowanych osobom, które już odwiedziły stronę sklepu. Działają one na zasadzie przypomnienia o jego istnieniu i asortymencie.
Widoczność w wyszukiwarce Google
Reklamy produktowe współcześnie mają jednak ograniczoną skuteczność. Powodem są wtyczki, które blokują wyświetlanie banerów. Sposób, by ominąć ten problem, to sponsorowane wyniki wyszukiwania. Dzięki nim sklep znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania, a to doskonale przełoży się na zaistnienie w świadomości konsumentów.
Dlaczego tak ważna jest unikalna treść w sklepie internetowym?
Działania marketingowe sklepu internetowego najlepiej rozbudować o content marketing. Jednym z powodów, dla którego warto o nim pamiętać, są algorytmy Google, które premiują wartościowe z punktu widzenia czytelnika, a przy tym unikalne treści. Dzięki tekstom można też wygenerować skojarzenia klientów związane z marką oraz ominąć problem wtyczek blokujących reklamy.
Content na stronie sklepu
Na witrynie sklepu istotne są przede wszystkim odpowiednie opisy produktów. Pomocą w pozycjonowaniu strony jest również blog z tekstami dopasowanymi do charakteru prowadzonej działalności. Zarówno w nich, jak i w opisach kategorii warto dodać linkowanie wewnętrzne do konkretnych ofert. Content sklepu internetowego nie powinien jednak ograniczać się wyłącznie do własnej witryny.
Content w innych miejscach w sieci
Jako dodatkowe kanały marketingowe mogą posłużyć inne strony, na których znajdą się linki sponsorowane odsyłające do samego sklepu. Dzięki takim treściom można dodatkowo budować świadomość marki jako podmiotu oferującego nie tylko przydatne produkty lub usługi, ale też eksperckie porady. Content można zamieszczać w mediach społecznościowych, np. w postaci promocyjnych grafik lub zdjęć prezentujących asortyment sklepu.
Marketing sklepu internetowego – jaki budżet?
Nie sposób jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile pieniędzy warto przeznaczyć na marketing w sieci. Najważniejsza zasada to ta mówiąca, że najlepiej być widocznym wszędzie, gdzie tylko to możliwe. Każde narzędzie Google czy pakiety reklam oferowane przez media społecznościowe jednak kosztują.
Dużym, choć dającym wyniki, obciążeniem dla budżetu firmy są również usługi agencji contentowych oraz influencer marketing, który podbija platformy społecznościowe. Innymi słowy, na promocję w sieci można wydać zarówno kilkaset, jak i wiele tysięcy złotych miesięcznie. Jeśli to możliwe, warto przeznaczyć na reklamę większe środki.