Branża e-commerce jest w trakcie swojej złotej ery. Konsumenci coraz chętniej korzystają ze sklepów internetowych, a przedsiębiorcy z większym zapałem inwestują w handel online. Jednak zaistnienie w tym świecie nie zawsze jest łatwe. Jak skutecznie sprzedawać w internecie?
Dlaczego warto inwestować w branżę e-commerce?
W ostatnim czasie można zaobserwować rosnące znaczenie oraz rozwój branży e-commerce. Coraz więcej przedsiębiorców chce sprzedawać online i zakładać własne sklepy internetowe. Skąd tak duże zainteresowanie wokół e-commerce?
Preferencje konsumenckie a rozwój sprzedaży internetowej
Jednym z głównych czynników, które wpłynęły na rozwój e-commerce, są zmiany w obrębie konsumenckich preferencji. Technologiczny postęp, a także sytuacje ostatnich lat (pandemia oraz lockdown) znacznie przyczyniły się do popularyzacji sprzedaży online wśród wielu klientów. Ograniczenie dotyczące kontaktów międzyludzkich sprawiły, że internetowe usługi zaczęli eksplorować także konsumenci, którym do tej pory nie było po drodze z takimi rozwiązaniami.
Obecnie obostrzenia względem wychodzenia z domów i korzystania z różnego typu usług uległy rozluźnieniu. Jednak przyzwyczajenia związane z zamawianiem produktów ze sklepu internetowego pozostały w niektórych klientach już na zawsze. Wielu konsumentów przekonało się, że zakupy w sieci są znacznie wygodniejsze niż te w stacjonarnych punktach.
Ludzie doświadczyli tego, że sklep online zazwyczaj oferuje szeroki asortyment i dostępność różnych rozmiarówek (w przypadku sklepów odzieżowych). Dodatkowo sprzedaż internetowa umożliwia łatwy zwrot nietrafionych zakupów i co najważniejsze – nie wymaga wychodzenia z domu, stania w kolejkach czy szukania miejsc na zatłoczonych parkingach. Wszystkie te aspekty sprawiły, że sklepy internetowe w oczach wielu klientów pozostawiły daleko w tyle tradycyjne formy sprzedaży.
Sprzedaż w sieci opłaca się też przedsiębiorcom
Warto jednak podkreślić, że do wzrostu znaczenia e-commerce nie przyczyniły się jedynie preferencje klientów. Sprzedaż produktów online to również wygoda oraz oszczędność czasu czy pieniędzy dla przedsiębiorców. Prowadząc sprzedaż internetową, mogą oni zrezygnować ze stacjonarnego salonu. Odchodzą im więc koszty wynajmu powierzchni techniczno-użytkowej. Poza tym skupienie się na jednej ścieżce obsługi klienta (sprzedaży online) umożliwia lepszy rozwój danej usługi i sprawniejsze doskonalenie logistycznych rozwiązań.
Pomysł na sklep internetowy: co sprzedawać? Jak się wyróżnić?
Mówiąc o e-biznesie, warto zwrócić uwagę na to, że nie zawsze łatwo jest wybić się w internecie. Należy liczyć się z tym, że własny sklep internetowy może zginąć w gąszczu ofert o podobnym profilu. Aby osiągnąć sukces sprzedażowy, trzeba wyróżnić się na tle konkurencji z danej branży.
Jak zacząć sprzedawać w internecie i jak robić to skutecznie? Na początek warto określić sobie grupę docelowych klientów, a następnie poznać ich potrzeby, zainteresowania oraz preferencje. Dobrze jest zrobić również przegląd sklepów, które prowadzą sprzedaż online w tej samej kategorii, co Twój biznes. Na podstawie analizy ich stron można zobaczyć, w czym na zatłoczonym rynku może wyróżnić się nowa firma. Research pozwoli też znaleźć witryny internetowe, które mogą okazać się inspiracją podczas tworzenia własnej platformy.
Kiedy biznes zacznie już funkcjonować, warto zbudować świadomość marki wśród jej potencjalnych klientów. W tym celu należy wdrożyć działania promocyjne. Można to zrobić poprzez kupno reklam, ale nie tylko. Sklep internetowy da się wypozycjonować dzięki odpowiedniemu zarządzaniu stroną i znajdującymi się na niej treściami.
Aby trafić do pożądanych odbiorców, zaleca się tworzenie contentu wartościowego z punktu widzenia użytkownika. Mowa tu np. o tekstach blogowych, które odpowiadają na konkretne zapytania internautów. Przy tworzeniu takich treści warto wykorzystać narzędzia typu Google Trends. Jest to serwis umożliwiający wykonanie analizy na temat zapytań, które użytkownicy wpisują w lupkę tej popularnej wyszukiwarki.
Co najlepiej sprzedaje się w internecie? Najpopularniejsze branże i produkty
Na podstawie wnikliwej obserwacji rynku firma badawcza Gemius co roku tworzy raport dotyczący zakupów w sieci. W zestawieniu pojawiają się zarówno tendencje dotyczące zachowań konsumentów, jak i informacje na temat popularności konkretnych produktów. Jakie artykuły sprzedają się najlepiej w sferze internetowego handlu? Oto trzy najpopularniejsze kategorie produktowe.
Odzież, obuwie i akcesoria
Do najczęściej zamawianych produktów należy zaliczyć odzież, obuwie oraz akcesoria, które można znaleźć w szafie. Internetowe kupowanie ubrań zyskuje na popularności, ponieważ jest bardzo wygodne. Zamiast biegać z wieszakami, wystarczy otworzyć paczkę i na spokojnie przymierzyć ubrania w domu. Jeśli nie będą dobre, to bez problemu można je zwrócić.
Kosmetyki i perfumy
Kosmetyki oraz perfumy to wśród internautów kolejne popularne produkty. Zainteresowanie tymi artykułami może wynikać z tego, że w sieci często są na nie przeceny. Poza tym kosmetyki lub perfumy nierzadko wybiera się na prezent, co sprzyja zdalnemu kupowaniu.
Sprzęt RTV i AGD
Wśród produktów, które przodują w zamówieniach internetowych, można znaleźć również sprzęty RTV i AGD. Wiele osób kupuje je zdalnie, ponieważ nie musi wtedy przejmować się dowozem czy wniesieniem ciężkich urządzeń do domu.
Pułapka sezonowej popularności produktów
Warto pamiętać, że czasami popularność produktów bywa sezonowa. W okresie letnim świetnie sprzedają się stroje kąpielowe, wiatraki czy baseny ogrodowe. Natomiast zimą prym wiodą odzież termiczna czy akcesoria do sportów zimowych. Nie tylko pora roku wpływa na sezonowy wzrost sprzedaży artykułów. Zainteresowanie konkretnymi towarami wynika również ze zbliżających się świąt czy krótkotrwałych trendów.
Dlatego decydując się na sprzedawanie produktów z niszowej kategorii, warto postawić na coś, co ma szansę zagościć w życiu konsumentów na dłużej. Ciekawym pomysłem jest handel gadżetami do pracy zdalnej czy zdrową żywność, która zawsze jest w cenie. Ekologiczne akcesoria również mają szansę dobrze przyjąć się na rynku.
Gdzie sprzedawać w internecie?
Sprzedaż w internecie można prowadzić wielokanałowo. Do prowadzenia takich działań wykorzystuje się zarówno własne sklepy internetowe, jak i platformy typu marketplace czy media społecznościowe. Wszystko zależy od rodzaju biznesu i jego dynamiki. W początkowej fazie funkcjonowania firmy warto skupić się na jednym kanale, a dopiero później poszerzać opcje sprzedaży.