Handel internetowy cały czas się rozwija, a liczba sklepów internetowych rośnie każdego dnia. Branża e-commerce ewoluuje w imponującym tempie, a klientów cieszących się zakupami online jest coraz więcej. W artykule omawiamy, jak dochodzi do sprzedaży towarów i usług oraz jak zawierane są transakcje handlowe na rynku e-commerce. Ponadto podpowiadamy, jak tworzyć sklepy internetowe i jak działają one w sektorze e-commerce.
Jak działa sklep internetowy?
Sklep internetowy to serwis umożliwiający sprzedawanie i kupowanie produktów fizycznych i cyfrowych oraz usług za pośrednictwem Internetu. Konsumenci mogą przeglądać towary dostępne w ofercie, dodawać je do koszyka i zamawiać z dostawą do domu lub wybranego punktu odbioru. Do funkcjonowania sklepu internetowego potrzebna jest witryna, systemy płatności (m.in. płatności mobilne i internetowe, płatność przy odbiorze), produkty i magazyn oraz dobra organizacja obsługi zamówień.
Jak zbudować sklep internetowy?
Jeśli chcesz rozpocząć handel elektroniczny, potrzebny Ci będzie Twój pierwszy sklep internetowy. Żeby założyć stronę, na początku warto określić swój budżet i opracować biznesplan, według którego zaplanujesz kolejne zadania i który pomoże Ci w realizacji wszystkich zamierzonych celów. Następnie staniesz przed wyborem oprogramowania obsługującego handel – Twój sklep może być stworzony od podstaw (wersja droższa) lub umieszczony na gotowej platformie w ramach abonamentu (wersja tańsza). Działalność w e-commerce warto rozpocząć od prostszej w obsłudze oferty abonamentowej. Dzięki dostępnym na platformach szablonom można dokładnie spersonalizować wygląd swojego sklepu, zgodnie z własnymi upodobaniami. Istotne jest przy tym zapewnienie konsumentom jak największej liczby metod płatności: im jest ich więcej, tym większa szansa na udaną finalizację zakupów. Pomyśl też o współpracy z zewnętrznymi firmami logistycznymi, które pomogą Ci np. w magazynowaniu towaru i wysyłce zamówień do odbiorców. E-handel to całe mnóstwo złożonych różnorodnych procesów, dlatego warto korzystać z pomocy doświadczonych osób z branży. Nie należy pomijać też roli działań marketingowych, które pozwolą Ci dotrzeć do szerokich grup konsumentów, pomagając wypromować oferowane przez Ciebie produkty czy usługi.
Rodzaje handlu w e-commerce
Ze względu na to, że w branży e-commerce działa coraz więcej różnych podmiotów, wyróżnia się kilka głównych rodzajów handlu internetowego:
- B2B (business-to-business) – handel elektroniczny pomiędzy przedsiębiorstwami;
- B2C (business-to-consumer) – handel online pomiędzy przedsiębiorstwem a klientem (np. w sklepie internetowym);
- C2C (consumer-to-consumer) – elektroniczny handel pomiędzy dwoma konsumentami, w których jeden sprzedaje coś drugiemu (np. poprzez serwis ogłoszeniowy);
- C2B (consumer-to-business) – handel online pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem, kiedy to konsument oferuje coś przedsiębiorstwu.
Ponadto wyróżnia się też formy e-handlu, w których podmiotem jest rząd i odnoszą się one np. do relacji między rządem a przedsiębiorstwem czy konsumentem a rządem.
Proces zakupowy w e-commerce
Proces zakupowy to działania prowadzące do podjęcia przez konsumenta decyzji o zakupie danego produktu. Poszczególne etapy mogą różnić się długością trwania i zajmować zarówno kilka minut, jak też nawet kilkanaście miesięcy. W sprzedaży online kluczowe znaczenie ma tzw. Zerowy Moment Prawdy, znany też pod anglojęzycznym akronimem ZMOT (Zero Moment of Truth). Następuje on wtedy, gdy konsument pod wpływem bodźca zaczyna poszukiwanie informacji na temat danego produktu, weryfikuje jego cechy i sprawdza, czy rzeczywiście jest on wart zakupu. Jeśli potencjalny nabywca przekona się o jakości produktu, zaczyna poszukiwania najlepszych ofert cenowych, często porównując je ze sobą. Research z pomocą Internetu pomaga potencjalnemu klientowi w podjęciu decyzji dotyczącej realizacji zakupów online. Podjęcie decyzji i zakup nazywamy Pierwszym Momentem Prawdy, a sprawdzenie zgodności produktu z oczekiwaniami po otrzymaniu zamówienia to Drugi Moment Prawdy. Bodźce, które prowadzą do ZMOT, to np. reklama lub polecenie produktu przez znajomego. Warto pamiętać, że do sieci handlu elektronicznego wlicza się nie tylko e-sklepy, ale też portale aukcyjne, serwisy z ogłoszeniami czy porównywarki cenowe – one również mają ogromny udział w całym procesie sprzedaży produktów.
W sklepach internetowych często dochodzi także do zjawiska porzuconego koszyka. Polega to na tym, że klient dodaje produkty do koszyka, ale rezygnuje z zakupu przed finalizacją zamówienia. Wpływ na to mogą mieć przeróżne czynniki: brak preferowanej formy płatności, wymóg rejestracji przy zakupie czy też wysokie koszty wysyłki. Właściciele dobrych sklepów internetowych muszą zatem zadbać o to, by proces finalizacji zakupów był jak najbardziej komfortowy i dopasowany do upodobań szerokiej rzeszy konsumentów.
Bezpieczne zakupy w sieci – kilka porad
Dokonywanie zakupów przez Internet to dla wielu użytkowników codzienność. Niezależnie od tego, czy robisz to często, czy może pierwszy zakup online jeszcze przed Tobą – koniecznie zadbaj o swoje bezpieczeństwo na rynku e-commerce. Najważniejsze jest to, by z ogromnej sieci dostawców wybierać tylko tych sprawdzonych i godnych zaufania. Przy zakupie koniecznie sprawdzaj, czy witryna ma aktualny certyfikat SSL, a sprzedawca cieszy się pozytywnymi opiniami w różnych serwisach. Zwróć też szczególną uwagę, by nikt niepowołany nie miał dostępu do danych logowania w bankowości internetowej, numerów karty czy haseł do sklepów online. Pamiętaj także o tym, by podczas zakupów w sklepie internetowym – niezależnie od tego, czy wykorzystujesz witryny, czy aplikacje mobilne – być podłączonym do prywatnej sieci Wi-Fi. Nie rób zakupów w e-commerce w trakcie połączenia z siecią publiczną, a przy tym zadbaj o regularne aktualizacje bazy wirusów w programie antywirusowym na swoim urządzeniu. Sprawdź, czy sprzedawca oferuje znane Ci formy płatności (m.in. szybkie przelewy, BLIK czy PayPal). Zwracaj też uwagę na szczegóły, np. na poprawny adres strony internetowej – dzięki temu zyskasz pewność, że nie korzystasz z witryny, na której ktoś podszywa się pod prawdziwy sklep. Jeśli cokolwiek budzi Twój niepokój, nie ignoruj tego! E-commerce daje mnóstwo możliwości zarówno konsumentom, jak i sprzedawcom, jednak każdy użytkownik powinien zachowywać się rozsądnie, dbając o swoje bezpieczeństwo w sieci. Robienie udanych zakupów online nie jest trudne, ponieważ sprawdzonych i godnych zaufania sklepów jest coraz więcej.