Prowadzenie sklepu internetowego to spore wyzwanie szczególnie dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę w branży e-commerce. Na sprzedawców czeka wiele wyzwań – od gromadzenia towaru, aż po dostarczenie klientowi zamówienia. Na szczęście właściciele sklepów online mogą korzystać z mnóstwa udogodnień, takich jak np. współpraca z operatorem logistycznym. W poniższym artykule przedstawiamy kilka sposobów na polepszenie komfortu pracy przy e-sklepach oraz udogodnienia, jakie sprzedawcy mogą oferować swoim klientom.
Outsourcing usług logistycznych
Outsourcing oznacza proces, w którym cała obsługa logistyczna sklepu internetowego lub jej część zostaje oddelegowana do firmy zewnętrznej. Właściciel sklepu nie musi wtedy zajmować się każdym etapem realizacji zakupów konsumentów. Do jego zadań należy prowadzenie strony internetowej, przyjmowanie zamówień oraz marketing marki. Zatrudniona przez niego firma zewnętrzna dba o odpowiednie magazynowanie produktów – zapewnia odpowiednie warunki i odpowiednią ilość miejsca. Następnie, po przekazaniu przez sprzedawcę zamówień, kompletuje i pakuje wszystkie paczki oraz dostarcza je do klientów. Firma logistyczna może zajmować się także obsługą zwrotów i wymianą towarów.
Dzięki takiej współpracy sprzedawcy i firmy logistycznej wszystkie zamówienia ze sklepów internetowych szybko i sprawnie docierają do klientów. Udogodnienie to jest bardzo korzystne dla obu stron – sprzedawcy pozwala skupić się na jego określonych zadaniach i odciążyć go z realizacji zamówień, a kupujący szybciej może cieszyć się swoim zakupem. Rozwiązanie to okazuje się szczególnie istotne w wypadku początkujących firm. Pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, które właściciel musiałby poświęcić np. na zorganizowanie własnego magazynu i zatrudnienie pracowników. Jednak z outsourcingu korzystają także duże przedsiębiorstwa, ponieważ jest to ogromne udogodnienie w funkcjonowaniu firmy. Niektórzy oddelegowują specjalistom tylko niektóre zadania, a niektóre sklepy korzystają ze wszystkich usług, co nazywa się fulfillmentem.
Dotacja na sklep internetowy
Czujesz, że masz świetny pomysł na sklep online, ale brakuje Ci funduszy na wystartowanie w branży e-commerce? Możesz skorzystać z udogodnienia, jakim jest dotacja wspierająca młodych przedsiębiorców. O taką pomoc można zwrócić się m.in. do Urzędu Pracy. Tam jednak istnieje pewien warunek, który koniecznie musisz spełnić, by móc ubiegać się o pieniądze. Dotacja z UP jest możliwa tylko, jeśli sklep internetowy stanowi rozwinięcie działalności sklepu stacjonarnego. Jeśli zatem masz sklep i chcesz wdrożyć do niego także sprzedaż online – możesz ubiegać się o ten rodzaj dotacji. Jeśli nie masz sklepu tradycyjnego, musisz go najpierw otworzyć lub znaleźć inne źródło pomocy.
Innym sposobem na uzyskanie dotacji na swoją działalność online są Fundusze Europejskie. By skorzystać z tej oferty, nie trzeba otwierać sklepu stacjonarnego. Środki otrzymane z UE mogą być także znacznie wyższe niż te oferowane przez Urząd Pracy. Warto zatem porządnie przygotować się do procesu ubiegania się o dotację. Dobrze przygotowany wniosek i ściśle określony plan biznesowy to klucze do sukcesu. Warto sięgnąć po pomoc firm, które zajmują się pozyskiwaniem środków z Funduszu Europejskiego, ponieważ ich przedstawiciele najlepiej wszystko Ci wyjaśnią i przeprowadzą Cię przez cały proces. Każdy rodzaj dotacji to ogromne wsparcie dla sprzedawcy, który planuje rozpocząć swój biznes w Internecie.
Zakupy bez rejestracji
Zakupy online są coraz częściej wybierane przez klientów. Konsumenci są aktualnie dość wymagający, krytyczni i bardzo świadomi działań prowadzonych w sieci. Zdarza się, że chcą złożyć zamówienie w danym e-sklepie, ich koszyk jest już pełen produktów, a kiedy przechodzą do finalizacji zamówienia, rezygnują z niego w ostatniej chwili. Dzieje się tak często wtedy, kiedy nie mogą nabyć produktu bez rejestracji na danej stronie internetowej. Może to wynikać z różnych czynników. Często klienci nie wiedzą, czy kiedykolwiek ponownie zrobią zakupy w tym sklepie i nie chcą zakładać w nim konta. Udogodnienia w tej sytuacji mogą być dwa – albo do złożenia zamówienia rejestracja w ogóle nie jest wymagana, albo jest ona opcyjna. To z pewnością nie odstraszy użytkowników i nie sprawi, że opuszczą oni witrynę przed dokonaniem zakupu. Często klientów zniechęca także brak ich ulubionej formy płatności lub dostawy. Dobre sklepy internetowe powinny oferować szeroki wachlarz form płatności (BLIK, szybki przelew, przelew tradycyjny, płatność przy odbiorze) oraz dostaw (do Paczkomatu, do punktów odbioru, do domu), po to, by sprostać oczekiwaniom każdego klienta.
Mobile shopping
To, że zakupy w Internecie nieustannie stają się coraz popularniejsze, jest już dla każdego oczywistością. Znacznie wpłynęła na to w ostatnim czasie pandemia koronawirusa. Nie każdy może wie jednak, że gwałtownie wzrasta też ilość transakcji wykonywanych przez telefon. Właściwie każdy klient cały czas ma dostęp do swojego smartfona, na którym może przeglądać i wybierać produkty. Nieustannie notuje się wzrosty sprzedaży przez telefon, a kupujący chwalą ją przede wszystkim za szybkość i wygodę złożenia zamówienia. Ze względu na to coraz więcej sklepów decyduje się na stworzenie własnej aplikacji zakupowej. Klienci mogą korzystać z wyszukiwarki produktów, sprawnie dodawać je do koszyka i zamawiać do domu bez konieczności włączania laptopa czy komputera. Bardzo często w aplikacjach na klientów czekają specjalne promocje, rabaty czy niespodzianki. Niektóre sklepy pozwalają też na zbieranie punktów, które później można wymienić na atrakcyjne nagrody czy zniżki. Aplikacje są uwielbiane przez konsumentów i zapewniają szybki i prosty dostęp do każdego produktu. Wystarczy, że smartfon podłączony jest do sieci i bezproblemowo można korzystać z całych ofert ulubionych sklepów. Jeśli prowadzisz biznes internetowy i nie masz jeszcze swojej apki, przemyśl ten rodzaj udogodnienia dla swoich klientów. A jeśli aplikacja jeszcze nie wchodzi w grę, koniecznie upewnij się, że Twoja strona internetowa dobrze prezentuje się na urządzeniach mobilnych i klienci mają możliwość wygodnego zrobienia zakupów za pomocą przeglądarki.
Udogodnienia w e-commerce – czy to ważne?
Udogodnienia stosowane w biznesie online, zarówno te dla sprzedawców, jak i dla klientów, są bardzo istotne. By obsługa zamówień w sklepie internetowym była efektywna i przekładała się na zadowolenie klientów, musi być ona szybka, sprawna i bezproblemowa. Przekazywanie działań logistycznych do wyspecjalizowanych firm to ogromna pomoc w obsłudze klienta. Odciążenie sprzedawców i to, że mogą oni skupić się na pozyskiwaniu nowych potencjalnych klientów, jest niezwykle ważne w zachowaniu ciągłości biznesu prowadzonego przez Internet. Oferowane przez sklepy udogodnienia dla klienta wpływają natomiast na jego zadowolenie z przebiegu procesu zakupowego. W połączeniu z satysfakcją związaną z otrzymanym produktem tworzy to szansę na to, że konsument ponownie zrobi zakupy w danym sklepie.