Ecommerce

Prowadzenie biznesu w Internecie – sprawdź, czego unikać

Biznes w Internecie

Prowadzenie sklepu internetowego nie jest łatwe. Każdy, kto podjął się prowadzenia własnego biznesu, wie, jak wiele wymaga to wysiłku i z iloma problemami trzeba się zmierzyć. Daje to jednak ogromną satysfakcję i prowadzi do nieustannego rozwoju. By ścieżka kariery w biznesie online była jak najlepsza, warto zapoznać się z aspektami, których można uniknąć, by nie przysporzyć sobie problemów. W poniższym artykule omawiamy błędy często popełniane w biznesie internetowym.

Rozwój handlu elektronicznego

Nazwa e-commerce pochodzi od angielskiego wyrażenia electronic commerce i oznacza handel elektroniczny. Pojęcie to, podobnie jak sama branża, nieustannie zmienia się i ewoluuje. Handel elektroniczny polega na kupowaniu i sprzedawaniu usług oraz produktów przez Internet. Dostawy towarów i realizacja usług mogą odbywać się nie tylko w sieci, ale też poza nią. Handel elektroniczny to poza sklepami internetowymi też serwisy ogłoszeniowe czy portale aukcyjne.

W ciągu ostatnich lat rynek ten ogromnie się rozwinął, a pandemia koronawirusa sprawiła, że rozwój ten nabrał jeszcze szybszego tempa. Konsumenci coraz chętniej i częściej decydują się na zakupy online, a w sieci pojawia się coraz więcej nowych sklepów. Konkurencja w branży jest bardzo duża, dlatego by z powodzeniem prowadzić sklep internetowy, warto trzymać się dobrze zaplanowanej strategii i popełniać jak najmniej błędów.

Jak zacząć biznes online?

By zacząć działać w biznesie online, warto zacząć od badań rynku. Jeśli chcesz otworzyć sklep internetowy, koniecznie sprawdź, jaka konkurencja funkcjonuje w dziedzinie, do której zamierzasz dołączyć. Sprawdź, czy jest odpowiednie zapotrzebowanie na Twoje produkty i znajdź coś, co wyróżni Cię na tle innych. Zadbaj o wygodne metody wysyłki na przykład do Paczkomatów czy Lodówkomatów. Następnie przygotuj swoją strategię działania, by wiedzieć, co po kolei chcesz robić i co oferować swoim konsumentom. Gdy masz już cały plan, możesz przystąpić do założenia sklepu. Wymyśl łatwo zapadającą w pamięć nazwę, sprawdź, czy nie jest już zajęta i wybierz odpowiadającą Ci platformę sprzedaży.

Możesz skorzystać z gotowych platform, na których umieścisz swój sklep, dopasowując go do przygotowanych wcześniej szablonów. Możesz także założyć własną stronę internetową i zaprojektować wszystko od podstaw. Zależy to od preferencji oraz od budżetu, jakim dysponujesz. Decydując się na platformę sprzedażową, koniecznie sprawdź, czy jest ona wiarygodna i czy cieszy się pozytywnymi opiniami innych właścicieli sklepów internetowych. Od tego zależy bezpieczeństwo Twoje oraz potencjalnych klientów. Współcześni internauci są bardzo ostrożni i zwracają uwagę na zabezpieczenia stron, takie jak certyfikat SSL. Gdy założysz sklep, umieść w nim swoje towary i zajmij się pozyskiwaniem klientów.

Błędy popełniane w biznesie internetowym

Błędy zdarzają się nawet doświadczonym profesjonalistom, ale sporą część z nich można łatwo ominąć. Wystarczy mieć świadomość, które zachowania mogą negatywnie wpłynąć na biznes online.

  • Słaba wyszukiwarka – wyszukiwarka w e-sklepie odgrywa kluczową rolę. Klient opuści witrynę, jeśli nie znajdzie poszukiwanego produktu lub wyszukiwarka będzie nieintuicyjna;
  • Nierozpoznawalność marki – produkty wielu firm są anonimowe. Nie widnieje na nich żadne logo czy nazwa marki. Warto zadbać o oznaczenia swojego sklepu na opakowaniach czy produktach oraz personalizować każde zamówienie, np. dodając karteczkę z imieniem klienta i podziękowaniem za zakup. To sprawi, że sklep zapadnie w pamięć danej osoby;
  • Brak współpracy z profesjonalistami – niektórym przedsiębiorcom wydaje się, że sami mogą zająć się wszystkim, jednak często zdarza się, że ilość obowiązków po czasie ich przerasta. Warto podejmować współprace z firmami logistycznymi, fotografami czy copywriterami, których praca może okazać się nieoceniona nie tylko w działaniu sklepu, ale też realizacji zamówień;
  • Brak reklam i marketingu – marketing i promocja w Internecie są bardzo ważne, a bez nich trudno jest wyróżnić się spośród konkurencji i dotrzeć do nowych klientów. Warto działać w mediach społecznościowych, by zdobywać nowych klientów i budować sobie grono stałych odbiorców. Nie można zapominać także o SEO, dzięki któremu konkretne sklepy internetowe pojawiają się w wyszukiwarkach;
  • Niezgodność towaru z opisem – gdy klientom dostarczy się produkt, który różni się od opisu na stronie, nie wrócą oni do tego sklepu internetowego ponownie. Sprzedawca musi dbać o to, by wszystko to, co znajduje się w witrynie, odpowiadało rzeczywistości. Współcześni konsumenci są bardzo wymagający i zależy im na artykułach najwyższej jakości. Internet jest tak pojemy, że z pewnością znajdą sklep, który lepiej spełni ich oczekiwania;
  • Słaby biznesplan lub jego brak – plan działania firmy musi być właściwie rozplanowany. Właściciel sklepu internetowego musi mieć konkretnie sprecyzowane cele i plan działania. Wszystko to powinno być spisane i dostępne w każdej chwili. Sprzedaż internetowa to wymagające zajęcie, które, choć ma w sobie elementy spontaniczności, wymaga ściśle zaplanowanych działań i sprecyzowanych dążeń;
  • Brak rozwoju – zdarza się, że gdy firma w sieci dobrze prosperuje, właściciele zapominają o jej rozwoju. E-commerce to nie jest odpowiednie miejsce do spoczywania na laurach. Wymaga nieustannego rozwoju, śledzenia nowych trendów i tendencji rynku. Internet to przestrzeń, w której łatwo pozostać w tyle, dlatego progres jest bardzo ważny;
  • Mało metod płatności – znaczna część konsumentów ma swoje ulubione metody płatności. Zdarza się, że są oni w stanie zrezygnować z zakupu, jeśli nie mogą zapłacić za towar w odpowiadający im sposób. Dlatego ważne jest, by zapewnić im zróżnicowane metody płatności oraz dostaw.

Biznes w świecie Internetu – podsumowanie

Nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na sukces w e-commerce. Biznes w Internecie jest wymagający i bardzo różnorodny. Niezwykle istotne są oryginalne pomysły na biznes internetowy – sprzedawca musi wiedzieć, co sprzedawać w sklepie internetowym i jak nawiązać więź z klientami. Nie wystarczy samo założenie strony internetowej i zamieszczenie na niej swoich produktów. Warto zwrócić uwagę na aspekty wymienione powyżej i nie popełniać łatwych do uniknięcia błędów. Wśród tak dużej konkurencji należy wymyślić coś, co sprawi, że biznes lub jego elementy będą unikatowe. Internet to cała masa możliwości i potencjalnych konsumentów. Pamiętaj, że do osiągania wielkich sukcesów potrzebne jest najpierw zbudowanie solidnych podstaw i zaplanowanie swoich działań.

Related posts
Ecommerce

Jak kupować jeszcze szybciej i wygodniej?

Ecommerce

3 ćwiczenia koordynacyjne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką

Ecommerce

Dlaczego warto postawić na zakupy spożywcze przez internet?

Ecommerce

Najczęstsze przyczyny zwrotu towaru zakupionego przez internet

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]