Ecommerce

Prowadzenie biznesu w Internecie – sprawdź, czego unikać

Biznes w Internecie

Prowadzenie sklepu internetowego nie jest łatwe. Każdy, kto podjął się prowadzenia własnego biznesu, wie, jak wiele wymaga to wysiłku i z iloma problemami trzeba się zmierzyć. Daje to jednak ogromną satysfakcję i prowadzi do nieustannego rozwoju. By ścieżka kariery w biznesie online była jak najlepsza, warto zapoznać się z aspektami, których można uniknąć, by nie przysporzyć sobie problemów. W poniższym artykule omawiamy błędy często popełniane w biznesie internetowym.

Rozwój handlu elektronicznego

Nazwa e-commerce pochodzi od angielskiego wyrażenia electronic commerce i oznacza handel elektroniczny. Pojęcie to, podobnie jak sama branża, nieustannie zmienia się i ewoluuje. Handel elektroniczny polega na kupowaniu i sprzedawaniu usług oraz produktów przez Internet. Dostawy towarów i realizacja usług mogą odbywać się nie tylko w sieci, ale też poza nią. Handel elektroniczny to poza sklepami internetowymi też serwisy ogłoszeniowe czy portale aukcyjne.

W ciągu ostatnich lat rynek ten ogromnie się rozwinął, a pandemia koronawirusa sprawiła, że rozwój ten nabrał jeszcze szybszego tempa. Konsumenci coraz chętniej i częściej decydują się na zakupy online, a w sieci pojawia się coraz więcej nowych sklepów. Konkurencja w branży jest bardzo duża, dlatego by z powodzeniem prowadzić sklep internetowy, warto trzymać się dobrze zaplanowanej strategii i popełniać jak najmniej błędów.

Jak zacząć biznes online?

By zacząć działać w biznesie online, warto zacząć od badań rynku. Jeśli chcesz otworzyć sklep internetowy, koniecznie sprawdź, jaka konkurencja funkcjonuje w dziedzinie, do której zamierzasz dołączyć. Sprawdź, czy jest odpowiednie zapotrzebowanie na Twoje produkty i znajdź coś, co wyróżni Cię na tle innych. Zadbaj o wygodne metody wysyłki na przykład do Paczkomatów czy Lodówkomatów. Następnie przygotuj swoją strategię działania, by wiedzieć, co po kolei chcesz robić i co oferować swoim konsumentom. Gdy masz już cały plan, możesz przystąpić do założenia sklepu. Wymyśl łatwo zapadającą w pamięć nazwę, sprawdź, czy nie jest już zajęta i wybierz odpowiadającą Ci platformę sprzedaży.

Możesz skorzystać z gotowych platform, na których umieścisz swój sklep, dopasowując go do przygotowanych wcześniej szablonów. Możesz także założyć własną stronę internetową i zaprojektować wszystko od podstaw. Zależy to od preferencji oraz od budżetu, jakim dysponujesz. Decydując się na platformę sprzedażową, koniecznie sprawdź, czy jest ona wiarygodna i czy cieszy się pozytywnymi opiniami innych właścicieli sklepów internetowych. Od tego zależy bezpieczeństwo Twoje oraz potencjalnych klientów. Współcześni internauci są bardzo ostrożni i zwracają uwagę na zabezpieczenia stron, takie jak certyfikat SSL. Gdy założysz sklep, umieść w nim swoje towary i zajmij się pozyskiwaniem klientów.

Błędy popełniane w biznesie internetowym

Błędy zdarzają się nawet doświadczonym profesjonalistom, ale sporą część z nich można łatwo ominąć. Wystarczy mieć świadomość, które zachowania mogą negatywnie wpłynąć na biznes online.

  • Słaba wyszukiwarka – wyszukiwarka w e-sklepie odgrywa kluczową rolę. Klient opuści witrynę, jeśli nie znajdzie poszukiwanego produktu lub wyszukiwarka będzie nieintuicyjna;
  • Nierozpoznawalność marki – produkty wielu firm są anonimowe. Nie widnieje na nich żadne logo czy nazwa marki. Warto zadbać o oznaczenia swojego sklepu na opakowaniach czy produktach oraz personalizować każde zamówienie, np. dodając karteczkę z imieniem klienta i podziękowaniem za zakup. To sprawi, że sklep zapadnie w pamięć danej osoby;
  • Brak współpracy z profesjonalistami – niektórym przedsiębiorcom wydaje się, że sami mogą zająć się wszystkim, jednak często zdarza się, że ilość obowiązków po czasie ich przerasta. Warto podejmować współprace z firmami logistycznymi, fotografami czy copywriterami, których praca może okazać się nieoceniona nie tylko w działaniu sklepu, ale też realizacji zamówień;
  • Brak reklam i marketingu – marketing i promocja w Internecie są bardzo ważne, a bez nich trudno jest wyróżnić się spośród konkurencji i dotrzeć do nowych klientów. Warto działać w mediach społecznościowych, by zdobywać nowych klientów i budować sobie grono stałych odbiorców. Nie można zapominać także o SEO, dzięki któremu konkretne sklepy internetowe pojawiają się w wyszukiwarkach;
  • Niezgodność towaru z opisem – gdy klientom dostarczy się produkt, który różni się od opisu na stronie, nie wrócą oni do tego sklepu internetowego ponownie. Sprzedawca musi dbać o to, by wszystko to, co znajduje się w witrynie, odpowiadało rzeczywistości. Współcześni konsumenci są bardzo wymagający i zależy im na artykułach najwyższej jakości. Internet jest tak pojemy, że z pewnością znajdą sklep, który lepiej spełni ich oczekiwania;
  • Słaby biznesplan lub jego brak – plan działania firmy musi być właściwie rozplanowany. Właściciel sklepu internetowego musi mieć konkretnie sprecyzowane cele i plan działania. Wszystko to powinno być spisane i dostępne w każdej chwili. Sprzedaż internetowa to wymagające zajęcie, które, choć ma w sobie elementy spontaniczności, wymaga ściśle zaplanowanych działań i sprecyzowanych dążeń;
  • Brak rozwoju – zdarza się, że gdy firma w sieci dobrze prosperuje, właściciele zapominają o jej rozwoju. E-commerce to nie jest odpowiednie miejsce do spoczywania na laurach. Wymaga nieustannego rozwoju, śledzenia nowych trendów i tendencji rynku. Internet to przestrzeń, w której łatwo pozostać w tyle, dlatego progres jest bardzo ważny;
  • Mało metod płatności – znaczna część konsumentów ma swoje ulubione metody płatności. Zdarza się, że są oni w stanie zrezygnować z zakupu, jeśli nie mogą zapłacić za towar w odpowiadający im sposób. Dlatego ważne jest, by zapewnić im zróżnicowane metody płatności oraz dostaw.

Biznes w świecie Internetu – podsumowanie

Nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na sukces w e-commerce. Biznes w Internecie jest wymagający i bardzo różnorodny. Niezwykle istotne są oryginalne pomysły na biznes internetowy – sprzedawca musi wiedzieć, co sprzedawać w sklepie internetowym i jak nawiązać więź z klientami. Nie wystarczy samo założenie strony internetowej i zamieszczenie na niej swoich produktów. Warto zwrócić uwagę na aspekty wymienione powyżej i nie popełniać łatwych do uniknięcia błędów. Wśród tak dużej konkurencji należy wymyślić coś, co sprawi, że biznes lub jego elementy będą unikatowe. Internet to cała masa możliwości i potencjalnych konsumentów. Pamiętaj, że do osiągania wielkich sukcesów potrzebne jest najpierw zbudowanie solidnych podstaw i zaplanowanie swoich działań.

Related posts
Ecommerce

3 ćwiczenia koordynacyjne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką

Ecommerce

Dlaczego warto postawić na zakupy spożywcze przez internet?

Ecommerce

Najczęstsze przyczyny zwrotu towaru zakupionego przez internet

Ecommerce

Jaka jest najbardziej ekologiczna forma dostawy?

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]