Ecommerce

Jaką platformę sprzedażową wybrać?

Platforma sprzedażowa

Fundamentem każdego sklepu online jest dobrze wybrana platforma sprzedażowa. Cechy, którymi musi się wyróżniać, to przede wszystkim funkcjonalność i stabilność działania. W Internecie znajdziemy wiele możliwych opcji pozwalających założyć sprawnie działający biznes oparty o platformy e-commerce. Warto więc przeanalizować wszystkie dostępne propozycje i wybrać tę najbardziej dopasowaną do własnego stylu prowadzenia sklepu internetowego. Jaka platforma eCommerce sprawdza się najlepiej?

Typy platform e-commerce

Wybór platformy sprzedażowej to jedna z najważniejszych decyzji na starcie sklepu internetowego. Nieodpowiedni wybór może mocno spowolnić rozwój firmy, wpędzając ją w nadmierne i niepotrzebne koszty. Z drugiej strony przez zbyt dużą oszczędność można nie wykorzystać pełnego potencjału pomysłu na własny biznes. Na samym początku warto poznać wszystkie możliwe opcje. Platformy e-commerce dzielimy na cztery kategorie.

Platformy SaaS (Software as a Service)

Są to przygotowane wcześniej płatne i gotowe do użycia sklepy internetowe dostępne w abonamencie (najczęściej miesięcznym). Dzięki temu rozwiązaniu e-sklep stanie na nogi najszybciej. SaaS przeznaczony jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw, ponieważ serwery pracują w chmurze dostawcy tego typu usługi.

Ponadto modyfikacje layoutu strony są mocno ograniczone. W pakiecie znajduje się od kilkunastu do kilkudziesięciu dostępnych szablonów określających wygląd sklepu. Zastosowanie bardziej zaawansowanych rozwiązań jest jednak często po prostu niemożliwe. Największym minusem SaaS jest brak jakiejkolwiek opcji rozwoju działalności na większą skalę.

Plusy:

  • bardzo krótki czas wdrażania,
  • niska cena,
  • serwery zawarte w chmurze.

Minusy:

  • zerowa możliwość rozwoju,
  • mała ilość funkcji,
  • mały zakres modułów.

Platformy dedykowane

Platformy dedykowane cechują się przede wszystkim elastycznością i dużymi możliwościami personalizacji działania sklepów internetowych. Niestety w parze z dostosowanymi do indywidualnych preferencji wtyczkami idzie dość czasochłonny i kosztowny proces wdrożenia. Decydując się na dedykowaną platformę e-commerce, należy mądrze wybrać jedną firmę informatyczną, która postawi sklep internetowy – każda modyfikacja czy też wsparcie techniczne będzie leżało w jej gestii. Takie usługi nie należą do najtańszych, zaś zlecenie innej agencji dokonania zmian we wdrożonym już systemie może być bardzo trudne.

Plusy:

  • duża elastyczność personalizacji,
  • współpraca wyłącznie z jedną firmą informatyczną,
  • dużo funkcji.

Minusy:

  • dość duże koszty,
  • czas wdrażania,
  • kłopotliwa wymiana web developera.

Platformy e-commerce z płatną licencją

To rozwiązanie skupia się przede wszystkim na dużych firmach chcących zaistnieć na rynku sklepów internetowych. Platforma e-commerce tego typu to najbardziej rozbudowana opcja ze wszystkich dostępnych. Koszt zakupu licencji zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy złotych. Poza nią należy także opłacić jednorazowy proces wdrożenia, który może kosztować nawet kilka milionów zł. Przez swoją złożoność system jest rozwijany przez bardzo długi czas.

Rozwiązanie klasy Enterprise udźwignie każde wymagania sklepów online, oferując nieograniczone listingi przedmiotów oraz zaawansowaną kontrolę nad magazynem i logistyką. Ponadto prędkość ładowania strony będzie zdecydowanie wyższa niż w innych stronach internetowych, nawet przy szerokiej rzeszy klientów aktywnych w pojedynczym momencie. Jest to najlepsza platforma sklepowa o dużej wydajności, jednak przez swoją cenę pozostaje w strefie informatycznych produktów premium.

Plusy:

  • największa przepustowość serwera,
  • pełen pakiet modułów,
  • dużo funkcji dla klientów oraz przedsiębiorców.

Minusy:

  • ogromne koszty wdrożenia,
  • długi czas rozwoju.

Platformy Open Source

Myśląc o platformie sklepowej stworzonej w oparciu o rozwiązania Open Source, trzeba dokładnie poznać swoje umiejętności tworzenia stron internetowych e-commerce. Platforma do sprzedaży w Internecie wcale nie jest prosta do zaprojektowania, przez co przedsiębiorcy często wynajmują do tego specjalistów. To oczywiście generuje dodatkowe koszty. Rozwiązania Open Source pozwalają zaś zainstalować platformę e-commerce za darmo na serwerze i dowolnie modyfikować zawarte w niej moduły. Dzięki dostępowi do kodu źródłowego można nie tylko zmieniać szatę graficzną, ale także wprowadzać funkcje, które będą występowały wyłącznie w naszym sklepie internetowym.

Z powodu konieczności samodzielnej pracy nad wszystkimi elementami platformy sprzedażowe Open Source zajmują dużo czasu podczas wdrażania. Instalacja i modyfikacje są bezpłatne, jednak przedsiębiorcy korzystający z tego rozwiązania sami muszą pokrywać koszty hostingu zależne od ruchu generowanego przez stronę. Przy dużej aktywności kwota udostępnianego serwera może sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych.

Plusy:

  • największa swoboda modyfikacji strony,
  • darmowa instalacja na serwerze,
  • możliwość wprowadzenia unikatowych funkcji.

Minusy:

  • ograniczenia związane z własnymi umiejętnościami bądź możliwościami wynajętej firmy,
  • ewentualne koszty tworzenia strony,
  • koszty związane z opłatą serwerową,
  • długi czas wdrażania.

Jaki sklep internetowy wybrać?

Platforma sprzedażowa musi być przystosowana do realnych możliwości rozwoju sklepu. Jeśli e-commerce dopiero stawia swoje pierwsze kroki, z pewnością dobrze jest się zainteresować SaaS. Pomimo niskich możliwości rozwoju strony, przygotowane wcześniej moduły pozwolą w bezpieczny i tani sposób określić, do ilu klientów realnie dociera nasz sklep internetowy. Gdy ruch na stronie znacznie przewyższa możliwości serwerów w chmurze, należy jak najszybciej pomyśleć nad zmianą platformy.

Jeśli zainteresowanie sklepem okaże się znacznie większe niż możliwości usług typu SaaS, należy koniecznie zainteresować się innymi rozwiązaniami. Płatne licencje z kategorii Enterprise można wziąć pod uwagę w przypadku, w którym firma e-commerce jest w stanie utrzymać (bądź zwiększyć) obroty i przeznaczyć część przychodu na obsługę sklepu online.

W kontekście biznesu średniej wielkości zdecydowanie lepszą opcją jest skorzystanie z rozwiązań Open Source lub Platformy Dedykowanej. Największa różnica pomiędzy tymi rozwiązaniami leży w elastyczności i szerokich możliwościach modyfikacji. Posiadając znajomość narzędzi z zakresu web buildingu, można spróbować swoich sił w samodzielnym postawieniu strony. Jeśli jednak opcje personalizacji nie stoją na szczycie hierarchii ważności, lepszą platformą może się okazać dedykowana witryna.

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Wśród najpopularniejszych platform e-commerce SaaS należą:

  • Shoplo,
  • Shopify,
  • Sky-Shop.

W kategorii Open Source prym wiodą takie platformy jak:

  • Magento,
  • Prestashop,
  • Virtuemart.

Najczęściej wybierane platformy dedykowane to:

  • 2ClikShop,
  • i-Systems.

Natomiast w kategorii Enterprise dominują:

  • Magento Commerce,
  • SAP Hybris.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Dostępność agencji

Przed wybraniem platformy Open Source i Dedykowanej warto sprawdzić, ile agencji bądź samodzielnych programistów jest chętnych do podjęcia się takiego zlecenia. Przy dużej dostępności potencjalnych pracobiorców w najgorszym wypadku możesz spróbować zmienić dostawcę usługi.

Liczba wtyczek

Jeśli jednak decydujesz się na platformę SaaS, koniecznie sprawdź liczbę wtyczek zapewnianych przez dostawcę usługi. To właśnie one pomagają zadbać o funkcjonalność sklepu online. Należy też wiedzieć, jakie konkretne funkcje warto zaimplementować. Kiedy dokładnie określisz opcje, które strona powinna zapewniać, znacznie ułatwisz sobie wybór optymalnego dostawcy.

Related posts
Ecommerce

Biznes e-commerce – dlaczego warto?

Ecommerce

Zasady obsługi klienta w sklepie internetowym

Ecommerce

Sposoby na prowadzenie dochodowego biznesu w sieci

Ecommerce

Biznes plan sklepu internetowego

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]