Ecommerce

Czym jest platforma sprzedażowa?

Platforma sprzedażowa

Czym jest platforma sprzedażowa? Sklep internetowy to podstawa w dzisiejszych czasach. Co zrobić, aby zaistnieć w świecie e-commerce? Poznaj rodzaje platform oraz dowiedz się, na jakiej podstawie działają przedsiębiorstwa w Internecie.

Co to jest platforma e-commerce?

Platforma e-commerce, czyli inaczej platforma sprzedażowa, to program, na którego bazie został zaprojektowany sklep internetowy. Platforma sprzedażowa stanowi więc niezbędny element biznesu prowadzonego w sieci. Założenie takiego systemu to pierwszy krok do rozpoczęcia przygody w sprzedaży online. Odpowiednie oprogramowanie pomaga przedsiębiorcy zarządzać firmą na różnych poziomach. Platforma e-commerce wspomaga m.in. nadzorowanie produktów – ich dodawanie lub usuwanie z oferty, a także prezentowanie towarów i przypisywanie im cen. System przyda się również do obsługi całego procesu sprzedaży, na który składa się przyjmowanie zamówień, dokonywanie płatności, wysyłka towarów do klienta oraz wystawienie dokumentu potwierdzającego dokonanie transakcji. Platforma wykorzystana do stworzenia sklepu internetowego odpowiada także za przechowywanie bazy danych i marketing w formie bloga czy rekomendacji produktów. Oprogramowanie platformy zapewnia również kontakt z klientem poprzez e-maile transakcyjne lub czaty. Niestraszna będzie mu również integracja z zewnętrznymi narzędziami magazynowymi, logistycznymi czy komunikacyjnymi, które usprawniają cały proces sprzedaży dokonywanej przez Internet.

W zależności od świadczonej przez firmę usługi platforma e-commerce może obsługiwać różnorodne funkcje sklepu internetowego. Ostateczny wygląd strony to również zasługa systemu obsługującego platformę. Wbudowany blog, opcja pop-up, widgety z listą produktów, opiniami czy newsletterem to elementy, które tworzą kompleksowy system sklepu internetowego. W ogólnym rozrachunku platforma sprzedażowa zapewnia optymalizację procesów biznesowych, a także automatyzację powtarzalnych czynności takich jak płatności, składanie zamówienia czy pozakupowa obsługa użytkowników. Wszystkie elementy, o które dba dobrze dobrana platforma, usprawniają działania sprzedażowe i wspierają biznes online w jego rozwoju. Dzięki odpowiedniej optymalizacji systemów informatycznych strona sklepu internetowego będzie przyjazna zarówno dla właściciela przedsiębiorstwa, jak i jego klientów.

Jak wejść do świata e-commerce?

Rozpoczynając przygodę z e-commerce, możesz obrać dwa różne kierunki. Pierwszym z nich jest skorzystanie z usług oferowanych przez portale sprzedaży internetowej. Mowa tu o marketplace’ach typu Allegro czy OLX. Realizując zamówienia na zewnętrznej platformie, będziesz zobowiązany do uiszczania prowizji za zamówienia. Chcąc samodzielnie zaistnieć w internecie i e-commerce, musisz stworzyć własną platformę, która będzie podstawą sklepu internetowego. Każdy sklep internetowy ma indywidualne potrzeby i wymagania. Decydując się na rozpoczęcie biznesu w Internecie, musisz zastanowić się, jakie funkcje chcesz zapewnić swoim klientom. Stawiając pierwsze kroki prowadzące do zbudowania własnego sklepu online, możesz zdecydować się na platformę o charakterze MVP (Minimum Viable Product). Będzie to platforma o podstawowych funkcjach, które spełniają minimalne wymagania oraz pozwalają na wystartowanie ze stroną i świadczeniem usług w Internecie. Chcąc stworzyć bardziej zaawansowaną platformę lub rozbudować dotychczasowy sklep internetowy, należy stworzyć listę parametrów oraz funkcji, które chciałbyś wdrożyć do usług swojej strony. Warto przeprowadzić analizę Internetu, a dokładniej konkurencji sprzedającej podobne produkty. Wejdź na funkcjonującą już stronę i przyjrzyj się jej platformie z perspektywy zwykłego klienta. Zobacz, w jaki sposób eksponowane są produkty oraz jak dana platforma sprzedażowa realizuje cały proces obsługi klientów, czyli składania zamówienia i płatności. Myśląc w kategoriach konsumenckich, zastanów się, czego jeszcze mogą oczekiwać klienci od sprzedaży internetowej. Inspirując się innym sklepem internetowym oraz analizując własne doświadczenia zakupowe, zastanów się, jakie funkcje powinna mieć Twoja platforma do sprzedaży.

Rodzaje i typy platform e-commerce

Na rynku można wyróżnić cztery podstawowe rodzaje platform. Należą do nich oprogramowania typu SaaS (Software as a Service), Open-Source, a także platformy oparte na licencji i dedykowane. Pierwsza platforma jest najbardziej podstawowym rodzajem usługi. Platforma SaaS ma postać chmury, która pozwala na szybkie i łatwe wdrożenie systemu obsługującego sklep. SaaS charakteryzuje się jednak ograniczonymi możliwościami edycji wyglądu strony, ponieważ witryny oparte na tym systemie tworzone są z gotowych szablonów. Dlatego też system SaaS nie sprawdzi się, jeśli chcesz wyposażyć sklep w bardziej zindywidualizowane moduły dopasowane do potrzeb klientów.

Kolejny rodzaj oprogramowania, które można wykorzystać w sklepie internetowym, to platforma Open-Source charakteryzująca się dużą elastycznością modyfikacji. Dostęp do kodu źródłowego strony typu Open-Source zapewnia możliwość wprowadzania zmian w platformie. Zmiana kodu wymaga programistycznej wiedzy, ale pozwala na łatwe dodawanie i ulepszanie funkcji oferowanych przez sklep. Korzystanie z usług platformy Open-Source jest darmowe, aczkolwiek wymaga zainwestowania w dobry hosting, który zapewni płynność obsługi strony.

Innym rozwiązaniem, na którym można zbudować sklep internetowy, jest platforma oparta na licencji. Pozwala ona zarządzać ogromną bazą danych, dowolnie konfigurować stronę, nieograniczenie ją rozwijać i skalować. Internetowe platformy sprzedażowe oparte na licencji są jednak drogimi rozwiązaniami, które potrafią kosztować nawet kilkaset tysięcy złotych rocznie. Zaleca się wdrożenie ich w dużych firmach, które odgrywają znaczącą rolę w branży e-commerce. Oferta usług zapewniających stworzenie sklepu internetowego zawiera jeszcze jedną opcję – platformę dedykowaną. Takie platformy e-commerce to unikalne systemy, które tworzone są na zamówienie. Indywidualne oprogramowanie ma swoje plusy i minusy. Do jego zalet należy oryginalny format i wygląd strony, a także możliwość łatwiejszego uporania się z ewentualnymi lukami w bezpieczeństwie serwisu. Wadą jest natomiast kosztowność dedykowanego programu oraz potrzeba korzystania z pomocy programistów przy chęci wprowadzenia jakichkolwiek zmian w systemie.

Co to są platformy B2C i B2B?

Prowadząc biznes w e-commerce, możesz się spotkać także ze zróżnicowaniem platform pod względem ich docelowej grupy odbiorców. Platforma B2C, czyli business to customer, to typ sklepu, którego klienci nie są przedsiębiorcami. Na takiej platformie zachodzi dużo zamówień detalicznych o stosunkowo małej wartości. Taki sklep nastawiony jest na człowieka oraz jego potrzeby. W przypadku platformy B2C na dokonanie się transakcji mają wpływ 4 główne czynniki – świadomość, zainteresowanie, decyzja i zakup. Szczególnie ważne jest tu więc dotarcie do potencjalnego klienta ze swoją ofertą oraz ułatwienie mu całego procesu zakupowego. Platforma B2B (business to business) jest natomiast podstawą do handlu pomiędzy dwiema firmami. System B2B tworzy stronę ułatwiającą wymianę informacji między przedsiębiorstwami. W takim sklepie obsługuje się mniej klientów, a co za tym idzie, mniej zamówień. Jednak zamówienia te często są hurtowe i zwiększają ogólną sprzedaż. Sklep B2B daje również możliwość indywidualnej wyceny usług dla każdego klienta. Platforma B2B pozwala na integrację z różnymi systemami logistycznymi, płatniczymi czy magazynowymi. W sklepie B2B można wdrożyć też bardziej zaawansowane usługi do prognozowania, serwisowania czy realizowania umów i kontraktów. Dzięki tym funkcjom system automatyzuje proces obsługi klientów i zamówień.

Related posts
Ecommerce

Biznes e-commerce – dlaczego warto?

Ecommerce

Zasady obsługi klienta w sklepie internetowym

Ecommerce

Sposoby na prowadzenie dochodowego biznesu w sieci

Ecommerce

Biznes plan sklepu internetowego

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]