Ecommerce

Biznes plan sklepu internetowego

Zakupy online

Uruchomienie sklepu internetowego nie jest zbyt trudne, ale efektywne prowadzenie biznesu online stanowi nie lada wyzwanie. Kluczowym elementem potrzebnym do właściwego funkcjonowania w branży internetowej jest odpowiednio rozpisany biznes plan. Okazuje się on przydatny nie tylko w początkowej fazie rozwoju działalności, ponieważ pomaga realizować cele przedsiębiorstwa w dłuższym horyzoncie czasowym. O tym, czym dokładnie jest plan biznesowy, jak go stworzyć i jakie niesie korzyści, piszemy w niniejszym artykule.

Czym jest biznes plan i jak go stworzyć?

Jest to dokument, który sporządza się przed rozpoczęciem działalności w danym obszarze. Zawiera on założenia, cele, wizje i wartości firmy, a także analizę rynku, plan marketingowy czy szacowany budżet. Plan biznesowy często tworzy się w sytuacji, gdy chce się uzyskać dotację na rozwinięcie działalności. Jest to jednak dokument, który powinien sporządzić każdy przedsiębiorca przed rozruchem swojego biznesu. Sprzedaż internetowa to branża na tyle wymagająca, że nie warto wchodzić w nią bez żadnego przygotowania. Spisanie planu działania pozwala nie tylko zaplanować poszczególne etapy rozwoju firmy, ale umożliwia też ich późniejsze kontrolowanie. Przy tworzeniu biznes planu konieczne jest wykonanie analizy aktualnego stanu rynku i działań konkurencji, co pomoże lepiej zapoznać się z wymaganiami środowiska, do którego się wkracza.

Krótka instrukcja napisania biznes planu

Jak stworzyć plan działania firmy, by okazał się naprawdę przydatny i skuteczny? Poniżej przedstawiamy krótką instrukcję, która z pewnością ułatwi tworzenie tego dokumentu. Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego idealnego przepisu na stworzenie biznes planu – tego typu dokument powinien być więc dopasowany ściśle do potrzeb danego przedsiębiorstwa.

  • Pomysł na sklep – pierwsza ważna informacja w planie to ogólny pomysł na działalność (model sprzedaży, produkty, grupa docelowa, pracownicy, wygląd strony internetowej) i przygotowanie własnej charakterystyki (lub wizji) danego biznesu.
  • Analiza towaru – by oszacować swoje szanse przebicia się z ofertą, warto przeanalizować, czy towar jest już dostępny na rynku i w jakich ilościach.
  • Analiza rynku – dzięki analizie rynku sprzedawca może zorientować się, jakie są aktualnie ceny podobnych do oferowanych przez niego produktów, jak inne firmy realizują zamierzone strategie marketingowe czy też jak prezentują się konkurencyjne e-sklepy. W toku takiej analizy można wyciągnąć wiele cennych wniosków, które przydają się w prowadzeniu własnej działalności.
  • Logistyka i dokumenty – konieczne jest zaplanowanie, jak i gdzie będą magazynowane produkty z oferty sklepu oraz w jaki sposób będą docierały do konsumentów. Poza tym wraz z uruchomieniem działalności pojawiają się także kwestie związane z księgowością czy prowadzeniem dokumentacji, dlatego na tym etapie warto zaplanować także współpracę z prawnikiem czy księgową.
  • Plan marketingowy – biznes plan e-sklepu musi zawierać informacje o tym, jak będzie budowany wizerunek marki i jak będzie wyglądała jej promocja. Konieczne jest wybranie kanałów, za pośrednictwem których sprzedawca dotrze do klientów (warto wziąć tu pod uwagę grupę docelową).
  • Plan budżetu – należy określić wysokość posiadanego budżetu i zaplanować, na jakie działania zostanie przeznaczony. Warto spisać także prognozy finansowe na przyszłość.

Oczywiście plan może być znacznie bardziej obszerny i szczegółowy. Jednak trzymanie się wymienionych wyżej punktów kluczowych z pewnością będzie pomocne w tworzeniu planu na start własnego biznesu. Strategia marketingowa czy analiza rynku i konkurencji to elementy, których nie można pominąć w tworzeniu biznes planu dla sklepu internetowego.

Biznes plan e-commerce – czy to konieczne?

Czy biznes plan dla sklepu internetowego jest konieczny? I tak, i nie. Jest on konieczny m.in. w sytuacji, w której sprzedawca stara się o dofinansowanie, a dokument znajduje się na liście obowiązkowych dokumentów, które należy dostarczyć, by uzyskać fundusze. Nie jest jednak konieczny, gdy przedsiębiorca otwiera działalność na własną rękę – mimo to przygotowanie planu jest zalecane. W biznesie e-commerce na każdego początkującego (i nie tylko) sprzedawcę czeka wiele niespodzianek i wyzwań. Plan działań pozwala lepiej trzymać kontrolę nad biznesem i znacznie zmniejsza szanse na niepowodzenia młodej firmy.

Korzyści płynące z biznes planu – sklep internetowy i nie tylko

Pierwszą korzyścią, która nasuwa się na myśl w związku z tworzeniem planu działania sklepu internetowego czy innej marki, jest oczywiście otrzymanie dofinansowania na rozwój firmy z Urzędu Pracy lub innego źródła. Wielu przedsiębiorców korzysta z tej możliwości, dzięki czemu rozwinięcie skrzydeł staje się o wiele prostsze. Ponadto taki dokument pozwala stworzyć sklep internetowy dopracowany od podstaw w każdym szczególe – spójny, konsekwentny i działający cały czas zgodnie z ustalonymi na początku wartościami. Łatwiej jest dążyć do realizacji ustalonych celów oraz podejmować decyzje w sytuacjach kryzysowych, gdy strategie działania zawarte są w biznes planie. Dokument ten pomaga także lepiej analizować i obserwować zmiany zachodzące na rynku. To zaś okazuje się przydatne w prognozowaniu zachowań rynku i umożliwia wyprzedzanie różnorakich trendów. Wszelkie ustalone w planie działania marketingowe i ich skuteczna realizacja przyczyniają się do zdobywania nowych klientów i utrzymania lojalności dotychczasowych.

W sklepie internetowym niezwykle ważne są także wszelkie działania poboczne, takie jak np. magazynowanie produktów, pakowanie zamówień i ich dostarczanie do konsumentów. Właściciel sklepu nie jest w stanie zrobić wszystkiego własnymi rękami – zwłaszcza gdy firma rozwija się dynamicznie. Dobrze prosperujący sklep internetowy wymaga zaangażowania wielu osób oraz firm logistycznych, a wszystkie te działania najlepiej zaplanować już na poziomie rozpisywania biznes planu. To właśnie dzięki odpowiednim strategiom, umiejętnemu zarządzaniu funduszami i konsekwencją w działaniu młody sklep może odnosić sukcesy i efektywnie funkcjonować. Jeśli zatem jesteś na początku swojej drogi w biznesie, spróbuj rozpisać plan swoich przyszłych kroków. Pomoże Ci to w odnalezieniu się w branży i osiągnięciu zamierzonych celów.

Related posts
Ecommerce

Biznes e-commerce – dlaczego warto?

Ecommerce

Zasady obsługi klienta w sklepie internetowym

Ecommerce

Sposoby na prowadzenie dochodowego biznesu w sieci

Ecommerce

Jaką platformę sprzedażową wybrać?

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]