Internet to medium, z którego dziś korzysta znaczna część klientów oraz sprzedawców. Internetowa sprzedaż to świetny pomysł na rozpoczęcie przygody z biznesem lub rozwinięcie swojej firmy o segment e-commerce. Sprzedaż online wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami. Niektórych produktów i usług nie można oferować w internetowych sklepach. Dowiedz się, jakie artykuły są zakazane w e-commerce, a które warto wprowadzić do swojego biznesu.
Rozwój sprzedaży internetowej
W ostatnich latach można zaobserwować znaczący postęp technologiczny, który wpływa na nieuniknioną cyfryzację społeczeństwa. Do rozwoju techniki i przeniesienia się w internetowe rewiry bardzo mocno przyczyniła się pandemia, która wpłynęła na wiele aspektów naszego życia, w tym na nawyki konsumenckie. Coraz więcej klientów rezygnuje ze stacjonarnych zakupów i decyduje się na dokonywanie transakcji w sieci. Taki model zakupów jest wygodny, bezpieczny oraz łatwy. Klienci cenią sobie zakupy w Internecie za brak konieczności czekania w kolejkach, szybką dostawę oraz o wiele szerszy zasób produktów. Ze względu na te upodobania, sklep internetowy stał się aktualnie bardzo dobrym pomysłem na biznes. Sklepy internetowe to dochodowe rozwiązania, ponieważ generują niskie koszty wejścia. Biznes prowadzony online nie wymaga wynajmowania lokalu, a czasem nawet i magazynu, który może zapewnić zewnętrzny operator logistyczny.
Aby sprzedawać w Internecie, nie trzeba zakładać własnej strony. Można skorzystać z usługi jednej z popularnych platform, takich jak Allegro czy OLX. Sprzedaż produktów na stronie typu marketplace to dobre rozwiązanie dla małych oraz nowych przedsiębiorców, a także atrakcyjny dodatek do własnego sklepu. Warto jednak pamiętać, że zarówno na platformie sprzedażowej, jak i w Twoim własnym e-sklepie nie możesz sprzedawać wszystkiego. Polskie oraz unijne prawo zakazuje sprzedaży niektórych towarów. Otwierając własny sklep, musisz sprawdzić, czy produkt, którym chcesz handlować, nie należy do zakazanej w e-commerce kategorii. Natomiast decydując się na wystawianie ofert w zewnętrznym serwisie, będziesz zobowiązany do zapoznania się z jego regulaminem, który może zawierać ponadprogramowe obostrzenia.
Czego nie można sprzedawać?
Konkurencja rynkowa jest spora i wielu przedsiębiorców robi, co może, aby zaoferować klientom jak najbardziej wyszukane produkty. Jednak warto pamiętać, że nie wszystkie artykuły i usługi są dopuszczone do sprzedaży w Internecie. Niektóre produkty są wykluczone z handlu e-commerce, aby zapewnić klientom bezpieczne zakupy online. Towary zakazane w sprzedaży należą do różnych kategorii. Jedną z nich tworzą artykuły medyczne i produkty pochodzenia ludzkiego. Do tej kategorii zaliczają się m.in. leki wydawane na receptę, wlewy witaminowe, a także włosy, wydzieliny czy organy ludzkie. Kolejnym typem przedmiotów, których nie można sprzedawać, są wszelkiego rodzaju używki – alkohol, tytoń i wyroby tytoniowe, e-papierosy, narkotyki, dopalacze oraz substancje psychotropowe. W Internecie nie powinno być również możliwości złożenia zamówienia na kserowane książki, nielegalne oprogramowanie, książeczki mieszkaniowe czy sanepidu, a także licencję taksówkarską. Nie wolno sprzedawać też treści pornograficznych, serwerów gier lub kont z dostępem do nich. Zabronione jest także oferowanie pojazdów bez ważnych dokumentów, paliw, wypełnionych książeczek serwisowych, a także dokumentów bez pojazdu, do którego je wydano. Sprzedawać nie można także broni, narzędzi do awaryjnego otwierania drzwi czy kłódek, niebezpiecznych substancji chemicznych oraz materiałów pirotechnicznych. Istnieje również zakaz sprzedaży udziału w spółkach oraz baz danych osobowych.
Wśród internetowych ofert zabronione są również pewne usługi. Do świadczeń, których nie należy sprzedawać, zaliczają się kwestie związane z uczestnictwem w tzw. piramidach finansowych, usługi towarzyskie lub też oferty dotyczące pisania prac licencjackich, magisterskich czy innych wypracowań. Ponadto nie można sprzedawać usługi cofania liczników w aucie lub e-mailingu, czyli masowej obsługi korespondencji elektronicznej. Zakazana jest też sprzedaż kont do platform oferujących usługi oglądania oraz słuchania treści multimedialnych na życzenie. Mowa tu o portalach takich jak Netflix, HBO, Spotify, Tidal czy innych serwisach, które wymagają uiszczenia opłaty za dostęp do swoich zasobów.
W Internecie nie można także sprzedawać biletów na koncerty czy do teatru po cenie wyższej niż ich koszt nominalny. Żadna ze stron internetowych nie ma również zezwolenia na sprzedaż zwierząt, które nie pochodzą z zarejestrowanych hodowli. Ponadto nie można sprzedawać gatunków inwazyjnych lub objętych ochroną. Wystawiając na sprzedaż żywe stworzenie takie jak pies czy kot, hodowca zobowiązany jest zapewnić mu humanitarne warunki transportu.
Sprzedaż towarów poza granice
Sprzedaż dozwolonych towarów to podstawa do funkcjonowania w e-commerce. Sama sprzedaż internetowa pozwoli Ci wnieść biznes na wyższy poziom. Dzięki e-commerce możesz nawet handlować z kupcami spoza granic kraju. Pamiętaj jednak, że nawiązując współpracę z zagranicznym klientem, musisz dostosować się do wymagań państwa, z którego on pochodzi. Przed wysyłką przedmiotów sprawdź, czy przepisy prawne kraju kupca pozwalają na sprzedaż danego produktu. Czasami przedmiot, którym można handlować w Polsce, będzie zakazany w sprzedaży za granicą. W państwach członkowskich Unii Europejskiej funkcjonują ujednolicone przepisy, a więc takie sytuacje raczej nie występują. Jednak w innych zagranicznych krajach mogą obowiązywać obostrzenia, z którymi warto się zapoznać przed dokonaniem transakcji.
Co sprzedawać w sklepie internetowym?
Ze względu na dynamiczny rozwój e-commerce w sklepach internetowych oferowane są przeróżne usługi oraz produkty. Chcąc rozwinąć biznes online, należy wyróżnić się na tle innych sprzedawców. Aby tego dokonać, wcale nie musisz parać się handlem na granicy prawa. Możesz wybić się, wprowadzając do sklepu unikalne produkty, komfortowe dla klienta usługi i atrakcyjne ceny. Konkurencja nie śpi, więc warto zadbać też o wizerunek i dobrą reklamę, czyli marketing swojego przedsięwzięcia. Aby e-sklep był jak najbardziej dochodowy, musisz także mieć w ofercie produkty, na które jest popyt. Co najlepiej sprzedawać? Według badań wśród najczęściej kupowanych w sieci artykułów znajduje się odzież, sprzęt RTV/AGD, a także urządzenia elektroniczne takie jak telefony, komputery czy tablety. Oprócz tego w centrum zainteresowania e-konsumenta mogą znaleźć się także perfumy, książki oraz bilety do kina lub teatru. Zakładając sklep w sieci, warto postawić również na sprzedaż artykułów, które nie są sezonowe i zależne od chwilowego trendu. Handlowanie takimi przedmiotami zapewni ciągłość pracy sklepu niezależnie od pory roku czy konkretnego okresu.