Ecommerce

Ekologiczny e-commerce – jak to zrobić?

ekologiczny e-commerce

Czy prowadzenie e-commerce można pogodzić z troską o środowisko naturalne? Jak najbardziej! Nie trzeba przy tym całkowicie przebudowywać swojej działalności gospodarczej. Mało tego, na ekologii można jeszcze zyskać. Udowadniają to najlepsze pomysły na stworzenie zielonego sklepu w sieci.

Dlaczego ekologia ma dla nas takie znaczenie?

Zdobywające w ostatnich kilku dekadach rozgłos pojęcie ekologii przestało być już tylko przedmiotem akademickich dyskusji i rozważań niektórych gremiów politycznych. Świadomość zagrożeń, jakie płyną z niewłaściwego podejścia człowieka do przyrody, sprawiła, że dziś jest ona ważna również w innych dziedzinach życia. Jeden z przykładów to właśnie handel, a w tym jego internetowa odmiana.

Znaczenie ekologii wynika z wiedzy o możliwej katastrofie klimatycznej. Jej niepokojące symptomy dostrzegają ludzie na całym świecie. Co gorsza, wiele osób doświadcza degradacji środowiska na własnej skórze. Coraz częstsze susze, powodzie i inne gwałtowne zjawiska atmosferyczne, takie jak burze i huragany, przyczyniają się do utraty dobytku, a nawet życia. Na szczęście wzrastająca świadomość problemu przekłada się na tworzenie rozwiązań, dzięki którym można ochronić cenne dobra naturalne i przywrócić równowagę ekosystemom.

Jak prowadzić ekologiczny e-commerce?

Dbanie o naturę e-commerce jak najmocniej ogranicza ślad węglowy. Z tego powodu dobrym wyborem są opakowania biodegradowalne. Właściciel sklepu internetowego może np. zastąpić nieekologiczne folie plastikowe papierem. Zapakowane w ten sposób produkty będą równie dobrze zabezpieczone, a przy tym ograniczone zostanie zużycie ropy potrzebnej do wytworzenia plastiku. Co więcej, eko box docenią też konsumenci, dla których ważne jest środowisko naturalne.

Ekologiczne rozwiązania dla firm sprzedających w internecie warto rozszerzyć o używanie opakowań z drugiego obiegu. Przykładem są pojemniki ze szkła. Produkty spożywcze takie jak mleko można wlewać ponownie do umytych butelek. Ciekawym pomysłem na najbardziej eko usługę jest zachęcenie klientów do oddawania takich opakowań. W zamian za to mogliby dostać np. rabat na zakup kolejnych towarów.

Zrównoważony rozwój to jednak nie tylko ekologiczne opakowania. Wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, właściciele sklepu internetowego powinni korzystać z odnawialnych źródeł energii. Środowisko naturalne ochroni choćby wykorzystanie fotowoltaiki. Współczesne, ekologiczne rozwiązania w tej dziedzinie są na tyle wydajne, by odpowiednio oświetlić magazyn. Ekologiczne pakowanie paczek w przyjazne przyrodzie materiały ze źródeł odnawialnych lub wymienialne to najlepsze, co dla świata może zrobić e-commerce.

Ekologiczny transport dla Twojego e-commerce

Ekologiczne produkty są wyłącznie częścią całego zespołu rozwiązań, dzięki którym można ograniczyć negatywną ingerencję człowieka w działanie przyrody. By maksymalnie ograniczyć ślad węglowy, warto wymienić flotę pojazdów spalinowych na samochody elektryczne. Tego typu auta kupuje coraz więcej przedsiębiorstw, czego przykładem jest rozrastający się tabor firmy kurierskiej InPost.

Ekologia w logistyce przynosi korzyści na wiele sposobów. Na wykorzystaniu floty pojazdów na prąd zyskuje przede wszystkim środowisko naturalne. Samemu e-commerce przynosi wymierne profity wizerunkowe i finansowe. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na wartości, którymi kieruje się dana marka. Ma to niebagatelne znaczenie np. w branży kosmetycznej. Wiele osób kupuje produkty wytworzone z naturalnych składników. Z dużą dozą pewności można założyć, że docenią zarówno nieszkodliwe dla przyrody opakowania, jak i metodę ich dostarczenia.

Nie bez znaczenia jest również promocja elektrycznych pojazdów. Wymierne finansowo korzyści e-commerce osiąga m.in. dzięki rządowemu dofinansowaniu dla takich aut. Innymi słowy, zainteresowany ochroną środowiska przedsiębiorca kupi je za kwotę mniejszą niż pojazd spalinowy. Oszczędności są tym większe, im bardziej rozbudowana jest flota samochodów. Wystarczy pomnożyć kwotę dotacji przez liczbę zakupionych maszyn, by przekonać się, jak wiele środków pozostanie na firmowym koncie. Leasing aut na prąd także jest korzystniejszy niż spalinowych odpowiedników. Niezależnie od formy własności otwiera to pole do inwestycji w inne obszary działalności gospodarczej.

Warto także pamiętać, że firma, która zawczasu zastosuje ekologiczne rozwiązania w transporcie, zyska pieniądze w długoterminowej perspektywie. Przyczyną są regulacje Unii Europejskiej, zgodnie z którymi po roku 2035 ograniczona zostanie sprzedaż samochodów spalinowych. O ile w przypadku firm, które wykorzystują pojazdy o dużym tonażu, np. TIR-y, nie ma to znaczenia, o tyle będzie ważne dla tych wykorzystujących mniejsze pojazdy. Innymi słowy, należy liczyć się ze znacznymi podwyżkami cen aut elektrycznych, które będą wówczas jedynym dostępnym środkiem transportu samochodowego.

Powód, dla którego dobrze jest zainteresować się ekologiczną logistyką, to także wzrastające ceny paliw kopalnych. Wynikają one nie tylko z kurczących się zasobów tych nieodnawialnych źródeł energii, ale też niepokojów politycznych w różnych częściach świata. Koszty wydobycia, embarga nakładane na niektóre kraje i inne, często trudne do przewidzenia okoliczności doprowadziły do zwyżek cen. W kolejnych latach ten stan rzeczy prawdopodobnie się utrzyma.

Prowadzenie sklepu internetowego w sposób ekologiczny wymaga wyrzeczeń, ale przynosi też wymierne zyski wizerunkowe i finansowe. Z tego względu już dziś warto zainteresować się implementacją przynajmniej części przyjaznych środowisku rozwiązań. W ostatecznym rozrachunku korzyści przynosi to nie tylko jemu, ale także wszystkim ludziom.

Related posts
Ecommerce

3 ćwiczenia koordynacyjne dla dzieci, które łączą zabawę z nauką

Ecommerce

Dlaczego warto postawić na zakupy spożywcze przez internet?

Ecommerce

Najczęstsze przyczyny zwrotu towaru zakupionego przez internet

Ecommerce

Jaka jest najbardziej ekologiczna forma dostawy?

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]