strategiebiznesu.pl

Dobry marketing sklepu internetowego – czy gwarantuje sukces?

Marketing sklepu internetowego

Marketing przy sprzedaży internetowej to podstawa. E-commerce jest wymagającą branżą z bogatą ofertą różnorodnych produktów, dlatego tak trudno w niej zaistnieć. Nie wystarczy samo stworzenie sklepu – należy go również pokazać potencjalnemu klientowi.

Zanim odpowiemy na pytanie o gwarancję sukcesu, należałoby wyjaśnić, na czym właściwie polega dobry marketing. Być może wydaje Ci się, że promocja poprzez social media wystarczy, skoro celujesz w młodszą grupę odbiorców lub bezpośrednio wzorujesz się na innych sklepach internetowych. Warto mieć na uwadze, że to, co sprawdza się u konkurencji, niekoniecznie musi znaleźć zastosowanie dla Twojego sklepu.

Działania marketingowe sklepu internetowego

Sklep internetowy rządzi się nieco innymi prawami z zakresu marketingu niż zwyczajna strona internetowa czy blog. Nie chodzi jedynie o wygenerowanie ruchu na stronie, ale o to, aby zwiększyć sprzedaż i pozyskać jak największą liczbę klientów. Oczywiście wybór odpowiednich działań marketingowych będzie zależał od charakteru twojego sklepu internetowego i produktów, jakie oferujesz.

Skuteczna reklama sklepu internetowego

Znasz już wybrane działania w branży e-commerce, jednak samo ich zastosowanie nie zapewni sukcesu. Każda kampania wymaga stałego monitorowania, optymalizowania i reagowania na zmiany zachodzące w handlu internetowym. Aby zarówno obecni, jak i potencjalni klienci pozostali w sklepie internetowym na dłużej, warto zadbać o dobry wizerunek. Odpowiedni dobór kolorów i zastosowanych fontów będzie zależny od charakteru oferowanych produktów, jednak w niemal każdym przypadku sprawdzi się zasada umiaru. Staraj się wystrzegać jaskrawych kolorów i zbyt dużej różnorodności w typografii, zadbaj również o spójny wygląd. Pamiętaj jednak, że wizerunek to nie tylko design i estetyczne zdjęcia. To także sposób, w jaki komunikujesz się z klientem, jak rozwiązujesz jego problemy, a także jak reagujesz na drobne afery, które mogą zdarzyć się przy działalności internetowej.

Dobry marketing a niski budżet

Skuteczny marketing wymaga inwestycji, jednak nie każdy sklep internetowy dysponuje na starcie dużym budżetem. Poszczególne działania marketingowe będą wymagały różnego nakładu finansowego. Inwestowanie w SEO i optymalizację jest przeważnie bardziej kosztowne niż działalność w social mediach, czy prowadzenie newslettera. Do tańszych form inwestycji będzie należało także prowadzenie bloga. Możesz zdecydować się na samodzielne promowanie produktów lub skorzystać z usług firm copywriterskich – wtedy uwzględnij większy budżet. Jeśli zaś zależy Ci na współpracy z influencerem, celuj w tych z mniejszą liczbą obserwujących (tzw. mikroinfluencerów). Taka kooperacja będzie skuteczna w dotarciu do ściśle określonej grupy odbiorców.

Co jeśli Twoja konkurencja istnieje na rynku już od dłuższego czasu i przeznacza na marketing kilkadziesiąt tysięcy, podczas gdy ty masz zaledwie kilka do dyspozycji? Niewielki budżet nie skreśla Cię z możliwości osiągnięcia sukcesu, jednak w takim przypadku warto postawić na taki rodzaj reklamy, który sprawdzi się w Twojej branży. Możesz podpatrzeć, czym posługują się inne sklepy internetowe, jeśli jednak jesteś w stanie przeznaczyć pieniądze na analizę potencjalnych klientów, zdecydowanie warto w nią zainwestować.

Analiza klientów

Zanim wydasz pieniądze, upewnij się, że poprawnie je ulokujesz. Istotne jest, aby nie tylko zdefiniować grupę docelową, ale także jak najlepiej poznać zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów. Gdzie szukają informacji, jakie produkty ich interesują, ile pieniędzy są w stanie wydać itp. Dowiedzieć się możesz tego poprzez rozesłanie ankiety, chociażby za pomocą newslettera. Taka metoda nie będzie jednak w 100% skuteczna, ponieważ nie masz gwarancji, że choć jedna osoba taką ankietę wypełni. O wiele bardziej wartościowe jest zlecenie audytu profesjonalnym firmom czy agencjom marketingowym, które przeanalizują Twoją dotychczasową komunikację, promocję i przedstawią Ci konkretne wyniki. Poznanie zachowania użytkowników to podstawa skutecznego planowania strategii. Do śledzenia wyników kampanii marketingowych warto skorzystać z dostępnych narzędzi, takich jak chociażby Google Analytics, który jest szczególnie przydatny dla e-commerce.

Dobry marketing nie jest jedynym kluczem do sukcesu, jednak może znacznie do niego przybliżyć. Równie ważna jest także jakość i cena produktów, podejście do klientów, a także polityka zwrotów. Jeśli więc bierzesz wszystkie aspekty e-commerce pod uwagę, a do tego inwestujesz w dobry marketing, to jesteś na dobrej drodze do sukcesu!