Marketing

Specjalista ds. sprzedaży internetowej – czym się zajmuje?

Biznes w Internecie

Sprzedaż internetowa jest wciąż wzrastającą branżą – badania rynku wskazują, że średnio rośnie ona w Polsce o 12% rocznie. E-commerce to przy tym nie tylko prowadzenie sklepu internetowego. Wiele firm wykorzystuje internet do sprzedaży produktów i usług, a działania marketingowe on-line prowadzi praktycznie każda firma. Nie dziwi więc pojawienie się takiego zawodu jak specjalista ds. sprzedaży w e-commerce. Wiele firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty od e-commerce, ponieważ w pracy tej potrzeba doświadczenia i specyficznych kompetencji zawodowych. Specjalista ds. sprzedaży internetowej jest szczególnie potrzebny pracodawcy, który dopiero wchodzi w świat e-commerce, rozszerza działalność w tym obszarze, albo ma problemy ze zwiększeniem sprzedaży online. Jak zostać specjalistą ds. sprzedaży internetowej? Ile zarabia specjalista ds. e-commerce i jakie ma obowiązki? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć!

Kim jest specjalista ds. sprzedaży w e-commerce?

Czym się zajmuje specjalista ds. sprzedaży w e-commerce? Zacznijmy od tego, że specjalista ds. sprzedaży online nie jest przedstawicielem handlowym pracującym online. Owszem, w niektórych branżach w pracy specjalisty ds. sprzedaży internetowej pojawią się elementy wspólne z zawodem przedstawiciela handlowego, takie jak utrzymanie dobrych relacji z klientem. Jednak elementy sprzedaży bezpośredniej nie są czymś, czym zajmuje się na ogół specjalista ds. sprzedaży w e-commerce. Nie jest też pracownikiem odpowiedzialnym za obsługę sklepu internetowego, choć sklep internetowy znajduje się często w centrum jego uwagi. Specjalista od internetowej sprzedaży jest osobą odpowiedzialną za całość operacji związanych z działalnością e-commerce firmy lub pracownikiem zatrudnionym w dziale sprzedaży online, zajmującym się tymi zadaniami w całości lub w części.

Specjalista ds. sprzedaży internetowej – zakres obowiązków

Czym się zajmuje specjalista ds. sprzedaży internetowej? Organizacją działalności e-commerce, a więc wszystkim od pozyskiwania klientów, przez marketing, po monitorowanie sprzedaży. Pozyskiwanie nowych klientów jest być może najważniejszym zadaniem specjalisty e-commerce. Zwykle chodzi raczej o kampanie marketingowe niż działania z zakresu sprzedaży bezpośredniej, choć dużo zależy tu od branży. Specjalista ds. e-commerce określa, we współpracy z działem marketingu, jakie grupy internautów są najbardziej obiecujące jako potencjalny klienci i ustala, jak najlepiej do nich dotrzeć. Następnie planuje działania marketingowe: kampanie reklamowe w Google i w mediach społecznościowych, ale także program publikacji treści na firmowym blogu i profilach społecznościowych. Zależnie od wielkości, potrzeb i budżetu firmy, specjalista ds. e-commerce może samodzielnie pisać teksty do publikacji lub zatrudniać copywirterów. W tym drugim przypadku musi też kontrolować ich pracę. Całość tych działań określamy jako content marketing.

Kolejnym ważnym aspektem zadań specjalisty ds. e-commerce jest monitorowanie działań sprzedażowych. Podstawą jest oczywiście sprawdzanie wyników, ale sama strona sklepu internetowego też wymaga pracy. Do zadań specjalisty od e-commerce należy więc projektowanie i audyt sklepu online. Wchodzą w to zagadnienia takie jak projektowanie całej strony, jej wyglądu i przede wszystkim struktury, a także treść podstron produktów, w tym język, jakim są napisane i jakość zdjęć. Te kwestie nie są oczywiste, a mają znaczący wpływ na konwersję, czyli odsetek klientów odwiedzających sklep, którzy dokonają transakcji. Do obowiązków specjalisty ds. e-commerce należy też optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych, czyli SEO (ang. Search Engine Optimization).

Specjalista ds. mediów społecznościowych

Specjalista od mediów społecznościowych zajmuje się prowadzeniem profili firmy w mediach społecznościowych i planowaniem oraz implementacją kampanii marketingowych oraz innych działań promocyjnych i sprzedażowych na platformach społecznościowych. W mniejszej firmie może to polegać głównie na zamieszczaniu postów w mediach społecznościowych, moderowaniu komentarzy i komunikacji z klientem przez social media. W większym przedsiębiorstwie, specjalista ds. social media będzie współpracował ściśle z działem marketingu, planując i monitorując kampanie reklamowe na platformach społecznościowych, wykupując reklamy, określając cele kampanii i grupy docelowe.

Ważnym aspektem tych działań jest analiza danych demograficznych użytkowników klikających w reklamy i dokonujących zakupów, aby na tej podstawie określić grupy docelowe dla kampanii promocyjnych i monitorować ich skuteczność. W tej specjalizacji bardzo ważna jest znajomość specyfiki poszczególnych platform społecznościowych, umiejętność pisania odpowiednim dla nich językiem i zrozumienie sieci powiązań między użytkownikami, które one tworzą.

Jak zostać specjalistą ds. sprzedaży internetowej?

Nie można zostać specjalistą ds. sprzedaży internetowej, kończąc odpowiednie studia czy kursy, bo na razie nie ma takiego kierunku studiów ani specjalistycznych kursów, chociaż biorąc pod uwagę wzrost znaczenia branży e-commerce, można się spodziewać, że się wkrótce pojawią. Najbliższa, pod względem zakresu obowiązków, jest praca w marketingu, więc studia z marketingiem związane mogą być dobrym początkiem, podobnie jak inne kierunki związane z ekonomią i zarządzaniem, albo chociaż liceum ekonomiczne. Można jednak zostać specjalistą ds. e-commerce także bez wykształcenia kierunkowego.

Jest to jeden z tych zawodów, w których główną rolę odgrywa doświadczenie. Żeby zostać specjalistą ds. sprzedaży internetowej najlepiej zacząć od pracy albo stażu na stanowisku młodszego specjalisty (tzw. juniora) w dziale sprzedaży internetowej. Najwięcej można się nauczyć, pracując u boku doświadczonego specjalisty. Wstępem do tej kariery może też być praca w dziale sprzedaży lub marketingu. Szczególnie to drugie oferuje możliwość doskonalenia wielu umiejętności potrzebnych w tym zawodzie.

Specjalista ds. sprzedaży internetowej – zarobki

Ile zarabia specjalista ds. sprzedaży internetowej? Zależy to głównie od doświadczenia. Młodszy specjalista (tzw. junior), który dopiero zaczyna karierę i tak naprawdę dopiero przyucza się do zawodu, rzadko kiedy może liczyć na więcej niż pensję minimalną. Wartością dodaną jest tu jednak wiedza, jaką zdobywa. Doświadczony specjalista ds. e-commerce może liczyć na zarobki rzędu 5 do 7, a nawet 10 tysięcy. Co więcej, pracodawcy często oferują takim pracownikom premie zależne od wyników sprzedaży. Dobry specjalista może więc liczyć na całkiem przyzwoite zarobki.

Related posts
Marketing

Budowanie lojalności klienta – skuteczne wskazówki

Marketing

Jaką formę dostawy najczęściej wybierają klienci sklepów internetowych?

Marketing

Black friday – jakie promocje zadowolą klientów?

Marketing

Specjalista ds. social mediów – czy potrzebujesz go w swoim biznesie online?

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]