Sklepy internetowe cieszą się rosnącą popularnością, a na zakupy online decyduje się coraz więcej osób. Badania rynku wskazują, że handel elektroniczny w Polsce wzrasta o ok. 12% rocznie. Szacuje się, że do 2026 roku wartość polskiego e-commerce przekroczy 160 mln zł. Ta popularność sprawia też, że wiele osób i firm rozważa otwarcie własnego sklepu internetowego, co stwarza możliwość pozyskania zupełnie nowych klientów. Prowadzenie e-sklepu różni się jednak znacznie od prowadzenia sklepu stacjonarnego. Do prowadzenia sprzedaży w internecie przyda się zrozumienie, czemu klienci wybierają zakupy w internecie. Badania Gemius z 2021 roku wykazały, że nawet trzy czwarte polskich internautów kupuje w e-commerce. Co więc przyciąga internautów do robienia zakupów w handlu elektronicznym?
Sklep internetowy w opinii internautów
Badania opinii wskazują, że przeważająca większość internautów uważa sklep internetowy za rozwiązanie wygodne i łatwe w obsłudze, szybsze i tańsze niż zakupy w sklepie stacjonarnym, a także daje większe możliwości wyboru produktów niż handel tradycyjny. W dużym stopniu internauci zgadzają się też, że zakupy w e-commerce są bezpieczne. Co ważniejsze, z tymi opiniami zgadzają się także internauci, którzy nie robią zakupów w internecie. Zastanówmy się, jak te informacje mogą mieć wpływ na prowadzenie sklepu internetowego.
Sklep internetowy – wygoda użytkowania
Można założyć, że pozytywne opinie na temat e-commerce przekładają się na oczekiwania w przypadku sklepu internetowego konkretnej marki. Możemy więc powiedzieć, że klienci sklepu internetowego oczekują, że zakupy będą wygodne i łatwe. Nie chcą, na przykład, spędzać za dużo czasu na poszukiwaniu interesujących ich produktów. Organizacja sklepu powinna więc być przejrzysta, a kategorie produktów jasne i logiczne. Nie zaszkodzą też dodatkowe skróty umożliwiające dotarcie do strony konkretnego produktu inną drogą, czy porównanie kilku produktów.
Dla wygody użytkowników korzystne jest, żeby klient nie musiał wykonywać zbyt wielu kroków w celu finalizacji zakupów. Co więcej, zmniejsza to ryzyko porzucenia koszyka przez klienta sklepu internetowego przed finalizacją transakcji. Ważne jest też, żeby klient na każdym kroku otrzymywał czytelne i kompletne informacje, zarówno o tym, jakie kroki ma następnie podjąć, jak i o warunkach i cenie dostawy, a także polityce zwrotów itp. Także opisy produktów powinny być możliwie kompletne i zaopatrzone w wysokiej jakości zdjęcia, aby klient mógł łatwiej podjąć decyzję.
Zalety zakupów online – cena i wybór
Oczywiste jest, że wybór produktów, jaki oferuje handel internetowy, a często nawet pojedynczy sklep, jest dużo większy niż oferta sklepu stacjonarnego. Internauci kupujący w sieci są tego świadomi, dlatego warto, aby działania marketingowe sklepu podkreślały ten fakt, a przede wszystkim, aby klienci mieli z niego widoczną korzyść. Pomagają tu takie elementy organizacji sklepu internetowego, jak podpowiedzi podobnych produktów i możliwość porównania kilku z nich.
Konsumenci sięgają też po zakupy internetowe ze względu na często atrakcyjniejsze niż w handlu stacjonarnym ceny. Są tego dwie przyczyny i dwa sposoby na zagwarantowanie klientom dobrych cen. Po pierwsze, koszty prowadzenia sklepu internetowego są zwykle niższe, bo może być ulokowany z dala od drogich centrów miast i mieć prostsze pomieszczenia o mniejszym metrażu. Pozwala to sklepom internetowym na zaproponowanie niższych marż na towarach. Po drugie, większy wybór towarów pozwala klientom sklepu internetowego na znalezienie tańszej alternatywy do danego produktu. Warto jednak pamiętać, że cena nie jest jedynym, ani nawet najważniejszym, kryterium, które decyduje o wyborach zakupowych internautów. Dobrze jest wiedzieć, kiedy można sobie pozwolić na wyższą cenę, bo konsumenci widzą inne korzyści w korzystaniu z usług danego sprzedawcy.
Dostawa ze sklepu internetowego
Przeciwną stroną cenowego medalu są koszty dostawy. Owszem, czasami koszt pojechania do sklepu osobiście równoważy cenę przesyłki, ale na ogół kupujący postrzegają dostawę jako dodatkowy koszt. Tu sprzedawca może sporo zdziałać, obniżając ceny przesyłek. Darmowa dostawa w sklepie online jest coraz popularniejszą opcją i kupujący coraz częściej takich rozwiązań oczekują.
Dostawa to jednak nie tylko koszt w sensie finansowym. Konieczność czekania na przesyłkę i kłopot związany z jej odbiorem mogą również być obciążeniem dla klientów i zniechęcać ich do zakupów online. Badania opinii internautów wskazują, że wśród czynników, które mogłyby skłonić ich do zakupów online (jeśli jeszcze ich nie robią) lub do robienia ich częściej bardzo często respondenci wymieniają właśnie szybszą i tańszą dostawę. Badania te wskazują też na to, z jakich form dostawy nabywcy najczęściej korzystają i jakich oczekują. Na polskim rynku niewątpliwym liderem są automaty Paczkomat® InPost, z których korzysta przy zamawianiu produktów online ponad 80% konsumentów. Na drugim miejscu znalazła się dostawa kurierem, której korzysta prawie 70% ankietowanych. Większość respondentów deklaruje też, że maszyny Paczkomat® są preferowaną przez nich formą dostawy, a ich dostępność motywuje ich do robienia zakupów online. Biznes e-handlowy w Polsce nie może więc dziś pozwolić sobie na nieudostępnienie klientom dostawy do maszyn InPost i kurierem.
Zakupy w sieci – motywacje klientów
Z raportu Gemius o e-handlu w Polsce za 2021 rok dowiadujemy się także jakie inne czynniki motywują internautów do robienia zakupów sieci. Około trzech czwartych z nich deklaruje, że do zakupów w sieci motywuje ich całodobowa dostępność zakupów online, a także to, że nie muszą jechać po zakupy do sklepu. Ponadto około dwóch trzecich ankietowanych internautów chwali sobie nieograniczony czas na dokonanie wyboru produktów, które mogą przeglądać, jak długo chcą, oraz możliwość robienia zakupów, kiedy sklepy tradycyjne są zamknięte. Szczególnie odkąd obowiązuje w Polsce zakaz handlu w niedzielę.
Porzucenie koszyka – przyczyny
Nieco ponad połowa internautów oczekuje, że w sklepie internetowym dostępne będzie duży wybór opcji płatności. Inne badania rynku wskazują też, że brak dostępności preferowanej metody płatności jest jednym z najważniejszych powodów porzucenia koszyka przez klienta sklepu internetowego. Porzucenie koszyka polega na tym, że klient po wybraniu towarów do kupienia rezygnuje ze sfinalizowania transakcji. Powodów może być kilka, poczynając od tego, że nabywca się po prostu rozmyśli, ale są też takie, które wynikają z niespełnienia pewnych oczekiwań klientów. Obok wspomnianego już powyżej, za jeden z najważniejszych kupujący e-handlu uważają brak jasnej polityki zwrotów. Obecnie coraz częściej oczekują możliwości darmowego zwrotu (najlepiej przez Paczkomat®).
Budowanie relacji z klientem w internecie
Współczesny internet, zdominowanym przez media społecznościowe, jest postrzegany przez wielu użytkowników jako sposób na budowanie społeczności i utrzymywanie kontaktów. Choć jest to czynnik rzadko wymieniany w badaniach opinii, specjaliści od marketingu wskazują na jego kluczowe znaczenie w promocji sklepu internetowego. Warto obserwować tworzące się w social mediach społeczności, w celu doboru grupy docelowej dla marketingu społecznościowego. Co więcej, działania w social mediach pozwalają marce na stworzenie własnej społeczności stałych klientów i fanów, która będzie podstawą do utrzymania i rozwoju sprzedaży.