Marketing

Dobry marketing sklepu internetowego – czy gwarantuje sukces?

Marketing sklepu internetowego

Marketing przy sprzedaży internetowej to podstawa. E-commerce jest wymagającą branżą z bogatą ofertą różnorodnych produktów, dlatego tak trudno w niej zaistnieć. Nie wystarczy samo stworzenie sklepu – należy go również pokazać potencjalnemu klientowi.

Zanim odpowiemy na pytanie o gwarancję sukcesu, należałoby wyjaśnić, na czym właściwie polega dobry marketing. Być może wydaje Ci się, że promocja poprzez social media wystarczy, skoro celujesz w młodszą grupę odbiorców lub bezpośrednio wzorujesz się na innych sklepach internetowych. Warto mieć na uwadze, że to, co sprawdza się u konkurencji, niekoniecznie musi znaleźć zastosowanie dla Twojego sklepu.

Działania marketingowe sklepu internetowego

Sklep internetowy rządzi się nieco innymi prawami z zakresu marketingu niż zwyczajna strona internetowa czy blog. Nie chodzi jedynie o wygenerowanie ruchu na stronie, ale o to, aby zwiększyć sprzedaż i pozyskać jak największą liczbę klientów. Oczywiście wybór odpowiednich działań marketingowych będzie zależał od charakteru twojego sklepu internetowego i produktów, jakie oferujesz.

  • Aktywność w mediach społecznościowych – nie wystarczy samo posiadanie konta. Kluczem jest odpowiednia komunikacja, a więc wrzucanie jakościowych treści związanych z Twoim sklepem internetowym, a także regularne odpowiadanie na wiadomości i komentarze użytkowników. Najpopularniejszą platformą społecznościową do promocji jest Facebook, który ma możliwość prowadzenia i monitorowania kampanii marketingowej jako Facebook Ads. Nie zaniedbuj także pozostałych mediów, takich jak YouTube, Instagram, TikTok, LinkedIn czy Pinterest.
  • SEO i pozycjonowanie strony – działanie polegające na polepszeniu pozycji witryny internetowej w wynikach wyszukiwania. Jest to czasochłonny sposób docierania do grupy docelowej, skuteczny i wartościowy, jeśli chodzi o długoletni wizerunek sklepu. Jego efekty będą widoczne dopiero po upływie dłuższego czasu, dlatego jest to zdecydowanie metoda dla cierpliwych.
  • Google Ads – to podstawa działań marketingowych w Internecie. Wyróżnia się trzy rodzaje promocji. Jednym z nich są reklamy produktowe, które sprawią, że oferta twojego sklepu będzie wyświetlała się bezpośrednio w wyszukiwarce wraz z ceną i opisem produktu. Kolejny to reklamy w sieci wyszukiwania, które pojawiają się nad wynikami organicznymi. Do ostatniego typu należy remarketing. To metoda pozwalająca na ponowne dotarcie do klientów, którzy już odwiedzili Twój sklep internetowy. Produkty będą wyświetlały się na innych odwiedzanych przez nich stronach. Pamiętaj, że niektóre z wyżej wymienionych metod będą wymagały wcześniejszej integracji m.in. z Google Merchandise Center.
  • Współpraca z influencerami – inaczej określana jako „influencer marketing”. Ta strategia pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność i autentyczność marki, pozwoli także dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Warto jednak odpowiednio przygotować się do takiego działania, zweryfikować danego influencera i ocenić, czy jego wizerunek będzie zgodny z tym, który kreujesz dla swojego sklepu.
  • Content marketing – (tzw. marketing treści) to prowadzenie bloga związanego tematycznie z działalnością Twojej witryny. Ta metoda wpłynie pozytywnie na wizerunek, a także przyciągnie uwagę użytkowników, którzy mogą stać się w przyszłości Twoimi klientami.
  • Newsletterwysyłanie maili to również jedna z form działań content marketingu, dzięki której Twoi klienci będą powiadamiani m.in. o aktualnych promocjach czy wyprzedażach. Newsletter możesz wykorzystać także jako formę komunikacji, dostarczając merytorycznych treści i ciekawostek z branży.

Skuteczna reklama sklepu internetowego

Znasz już wybrane działania w branży e-commerce, jednak samo ich zastosowanie nie zapewni sukcesu. Każda kampania wymaga stałego monitorowania, optymalizowania i reagowania na zmiany zachodzące w handlu internetowym. Aby zarówno obecni, jak i potencjalni klienci pozostali w sklepie internetowym na dłużej, warto zadbać o dobry wizerunek. Odpowiedni dobór kolorów i zastosowanych fontów będzie zależny od charakteru oferowanych produktów, jednak w niemal każdym przypadku sprawdzi się zasada umiaru. Staraj się wystrzegać jaskrawych kolorów i zbyt dużej różnorodności w typografii, zadbaj również o spójny wygląd. Pamiętaj jednak, że wizerunek to nie tylko design i estetyczne zdjęcia. To także sposób, w jaki komunikujesz się z klientem, jak rozwiązujesz jego problemy, a także jak reagujesz na drobne afery, które mogą zdarzyć się przy działalności internetowej.

Dobry marketing a niski budżet

Skuteczny marketing wymaga inwestycji, jednak nie każdy sklep internetowy dysponuje na starcie dużym budżetem. Poszczególne działania marketingowe będą wymagały różnego nakładu finansowego. Inwestowanie w SEO i optymalizację jest przeważnie bardziej kosztowne niż działalność w social mediach, czy prowadzenie newslettera. Do tańszych form inwestycji będzie należało także prowadzenie bloga. Możesz zdecydować się na samodzielne promowanie produktów lub skorzystać z usług firm copywriterskich – wtedy uwzględnij większy budżet. Jeśli zaś zależy Ci na współpracy z influencerem, celuj w tych z mniejszą liczbą obserwujących (tzw. mikroinfluencerów). Taka kooperacja będzie skuteczna w dotarciu do ściśle określonej grupy odbiorców.

Co jeśli Twoja konkurencja istnieje na rynku już od dłuższego czasu i przeznacza na marketing kilkadziesiąt tysięcy, podczas gdy ty masz zaledwie kilka do dyspozycji? Niewielki budżet nie skreśla Cię z możliwości osiągnięcia sukcesu, jednak w takim przypadku warto postawić na taki rodzaj reklamy, który sprawdzi się w Twojej branży. Możesz podpatrzeć, czym posługują się inne sklepy internetowe, jeśli jednak jesteś w stanie przeznaczyć pieniądze na analizę potencjalnych klientów, zdecydowanie warto w nią zainwestować.

Analiza klientów

Zanim wydasz pieniądze, upewnij się, że poprawnie je ulokujesz. Istotne jest, aby nie tylko zdefiniować grupę docelową, ale także jak najlepiej poznać zarówno obecnych, jak i potencjalnych klientów. Gdzie szukają informacji, jakie produkty ich interesują, ile pieniędzy są w stanie wydać itp. Dowiedzieć się możesz tego poprzez rozesłanie ankiety, chociażby za pomocą newslettera. Taka metoda nie będzie jednak w 100% skuteczna, ponieważ nie masz gwarancji, że choć jedna osoba taką ankietę wypełni. O wiele bardziej wartościowe jest zlecenie audytu profesjonalnym firmom czy agencjom marketingowym, które przeanalizują Twoją dotychczasową komunikację, promocję i przedstawią Ci konkretne wyniki. Poznanie zachowania użytkowników to podstawa skutecznego planowania strategii. Do śledzenia wyników kampanii marketingowych warto skorzystać z dostępnych narzędzi, takich jak chociażby Google Analytics, który jest szczególnie przydatny dla e-commerce.

Dobry marketing nie jest jedynym kluczem do sukcesu, jednak może znacznie do niego przybliżyć. Równie ważna jest także jakość i cena produktów, podejście do klientów, a także polityka zwrotów. Jeśli więc bierzesz wszystkie aspekty e-commerce pod uwagę, a do tego inwestujesz w dobry marketing, to jesteś na dobrej drodze do sukcesu!

Related posts
Marketing

Budowanie lojalności klienta – skuteczne wskazówki

Marketing

Jaką formę dostawy najczęściej wybierają klienci sklepów internetowych?

Marketing

Black friday – jakie promocje zadowolą klientów?

Marketing

Specjalista ds. social mediów – czy potrzebujesz go w swoim biznesie online?

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]