Marketing

Darmowa dostawa w sklepie online – dlaczego warto ją wprowadzić?

Zakupy online

Cena produktów jest jednym z głównych czynników wpływających na to, czy klient zdecyduje się na ich zakup. Zarówno sklepy internetowe, jak i stacjonarne rywalizują ze sobą w tym zakresie i starają się zachęcać konsumentów jak najatrakcyjniejszymi ofertami. Coraz częściej stosowaną praktyką w e-sklepach jest opcja darmowej dostawy. Czy jest to opłacalne z punktu widzenia przedsiębiorcy, kiedy najlepiej wprowadzić darmową wysyłkę i jak ma się ona do porzucanych koszyków? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Co zyskujesz z darmową dostawą?

Kluczową korzyścią płynącą z oferowania klientom darmowej dostawy jest fakt, że dzięki temu więcej z nich zdecyduje się na dokonanie zakupu. Mając do wyboru kilka sklepów z takimi samymi lub podobnymi produktami – nabywca najchętniej sięgnie po towar z tego sklepu, który oferuje szybką i pozbawioną kosztów wysyłkę. Jeśli darmowa dostawa dostępna jest od jakiejś konkretnej kwoty, konsument często dołoży do koszyka kolejną rzecz, by zamiast usługi wysyłkowej płacić za dodatkowy, realny produkt. Dzięki takim działaniom zwiększa się szansa na to, że klient poleci sklep kolejnym osobom, które również zrobią zakupy w sklepie, w którym nie muszą ponosić kosztów wysyłki.

Darmowa dostawa – kiedy i jak wprowadzić?

Opcja darmowej wysyłki nie musi być wcale stałą ofertą w sklepie internetowym. Warto wprowadzać ją w co najmniej kilku sytuacjach, do których należą:

  • darmowa wysyłka w wyjątkowym okresie – można skorzystać z Dnia Darmowej Dostawy, ale wtedy konkurencja jest dosyć spora. Warto zaoferować darmową dostawę w czasie przed świętami Bożego Narodzenia, czy z okazji innych dni (Dzień Kuriera, Walentynki, Dzień Matki). Kiedy przewiduje się wzmożony ruch, warto dodatkowo zwiększyć go usunięciem kosztów wysyłki;
  • darmowa wysyłka za określoną liczbę produktów – jeśli klient chce kupić w sklepie dwie rzeczy, ale zauważy, że przy zakupie trzech opłaci jedynie wartość zamówienia i ominie koszt wysyłki – zapewne dołoży do koszyka kolejny, nawet tani produkt, który automatycznie zwiększy przychód sprzedawcy i wygeneruje zysk, który nie powstałby, gdyby nie darmowa wysyłka;
  • darmowa wysyłka, jeśli kupi się wskazane produkty – sprzedawca może oferować darmową wysyłkę, jeśli w koszyku konsumenta znajdzie się konkretny produkt. Taktykę tę można stosować zarówno wtedy, kiedy dany towar słabiej się sprzedaje, jak i wtedy, gdy jest dopiero wprowadzany do oferty;
  • darmowa wysyłka od ustalonej kwoty – podobnie jak w powyższym przykładzie, ustalenie kwoty, która wiąże się z otrzymaniem darmowej dostawy, powoduje, że konsumenci z większym prawdopodobieństwem dołożą coś do swojego koszyka. Ustalona kwota nie powinna być jednak przypadkowa, a poparta wcześniejszą analizą wyników sprzedaży. Warto wziąć pod uwagę średnią wartość koszyka w danym sklepie i na jej podstawie zdecydować, jaką sumę musi wydać klient, by nie płacić za nadanie zamówienia. Kwota ta nie powinna być zbyt niska, ponieważ wtedy nie jest to zbyt opłacalne dla sprzedawcy.

By akcja darmowej dostawy okazała się sukcesem, warto połączyć ją także z działaniami marketingowymi. Informacja o bezpłatnej wysyłce powinna znajdować się w widocznym miejscu w witrynie, ale też w mediach społecznościowych, gdzie jest największa szansa na przyciągnięcie klientów. Warto zatem promować swoją ofertę na Facebooku, Instagramie czy Twitterze – w zależności od tego, gdzie znajduje się najwięcej potencjalnych klientów danej marki.

Zjawisko porzuconego koszyka a darmowa dostawa

Bardzo częstym zjawiskiem w sklepach internetowych jest tzw. porzucony koszyk. Nazywa się tak sytuację, w której klient wkłada produkty do swojego internetowego koszyka i rezygnuje z zakupu tuż przed sfinalizowaniem zamówienia. Powodów takich zachować może być wiele, np. brak preferowanej metody płatności, konieczność rejestracji czy droga lub długotrwała dostawa. Jak zachęcić klienta do kupna produktu? Jeśli sklep oferuje darmową dostawę (nawet od konkretnej kwoty), szansa na rezygnację konsumenta z zakupów jest znacznie mniejsza. Niekiedy, jeśli jest taka potrzeba, wróci on do sklepu, by dołożyć do koszyka kolejne produkty i skorzystać z darmowego nadania. Pozwala to wyraźnie zwiększyć efektywność sprzedaży.

Wprowadzenie bezpłatnej dostawy – czy to się opłaca?

To, że konsument otrzymuje darmową dostawę, nie oznacza, że za nadanie tej przesyłki kurierskiej nie trzeba zapłacić. Oczywiście w takiej sytuacji sprzedawca ponosi ten koszt zamiast klienta. Mimo tego dzięki wartości zamówienia wciąż może się to bardzo opłacać. Jeśli cena zamówionych produktów jest bardzo niska, sklep internetowy nie poniesie dużych korzyści. Jeśli jednak wprowadzi się darmową przesyłkę od pewnej kwoty (popartej wspomnianymi wcześniej analizami), to koszt dostawy stanie się proporcjonalnie niewielki. Wtedy w sklepie internetowym notuje się bardzo wysokie korzyści. Ponadto darmowa dostawa to sposób na to, jak zachęcić klientów do sklepu i sprawić, że zrobią znacznie większe zakupy, niż planowali. Kiedy sklep oferuje darmową wysyłkę, zmniejsza się liczba porzuconych koszyków i wzmacnia się relacja sklepu i klienta. Taka oferta sprawia, że konsument chętniej wróci do danej witryny, by ponownie dokonać zakupu.

Jeśli jesteś właścicielem sklepu lub sklepów internetowych i chcesz pozyskać nowych klientów oraz zwiększyć sprzedaż, możesz przeprowadzić test darmowej wysyłki. W tym celu dokonaj analizy swoich dotychczasowych wyników i skonfrontuj je z wynikami osiągniętymi w czasie, gdy oferowałeś darmowe przesyłki kurierskie. Sprawdź, kiedy zamówienia klientów były większe i kiedy więcej osób zamawiało Twoje produkty i odwiedzało witrynę. Badania e-commerce wyraźnie pokazują, że darmowa dostawa zachęca klientów do robienia nie tylko większych zakupów, ale do robienia zakupów w ogóle. Coraz więcej właścicieli sklepów internetowych decyduje się na oferowanie klientom darmowej dostawy, a szczególnie często można się z tym spotkać wśród największych sklepów na rynku. Allegro Smart czy Amazon to ogromne platformy, dzięki którym można cieszyć się zakupami pozbawionymi kosztów dostawy. By nadążyć za wielkimi konkurentami, mniejsze sklepy coraz chętniej i częściej dają możliwość zrobienia zakupów bez płacenia za wysyłkę. Darmowa dostawa jest doskonałym krokiem do ulepszenia swojej sprzedaży w e-commerce i zdecydowanie się opłaca.

Related posts
Marketing

Budowanie lojalności klienta – skuteczne wskazówki

Marketing

Jaką formę dostawy najczęściej wybierają klienci sklepów internetowych?

Marketing

Black friday – jakie promocje zadowolą klientów?

Marketing

Specjalista ds. social mediów – czy potrzebujesz go w swoim biznesie online?

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]