Ecommerce

Zasady działania dropshippingu

reklama sklepu internetowego

Branża e-commerce cały czas dynamicznie się rozwija, a wielu nowych przedsiębiorców chce rozpocząć swoją działalność właśnie na tym rynku. Nie każdy jednak chce lub jest w stanie od razu otwierać swój własny magazyn i zajmować się każdym etapem sprzedaży produktu. W tej sytuacji bardzo pomocny okazuje się dropshipping. To rozwiązanie, które cieszy się popularnością na całym świecie i korzystają z niego nie tylko małe, ale też wielkie przedsiębiorstwa. Z poniższego tekstu dowiesz się wszystkiego na temat tego modelu sprzedaży i przekonasz się, czy warto wykorzystać go przy otwieraniu sklepu.

Na czym polega dropshipping?

Dropshipping to forma handlu detalicznego polegająca na tym, że sprzedawca przyjmuje zamówienia od swoich klientów, ale nie zajmuje się ich realizacją. Dzieje się tak dlatego, że to nie on przechowuje sprzedawane towary na magazynie. Zadaniem sprzedawcy jest przyjęcie zamówienia i przekazanie go do dostawcy, który zajmuje się magazynowaniem towarów i realizacją zamówień, czyli dostarczaniem produktów do klienta. Do zadań sprzedawcy poza przyjęciem zamówienia należy też marketing i zdobywanie konsumentów, jednak nie ma on dużego wpływu na samą realizację ich zamówień. Dzięki temu nie musi utrzymywać magazynu ani jego pracowników, a jego zyskiem jest różnica między ceną hurtową i detaliczną produktów z uwzględnieniem kosztów potrzebnych na opłacenie dostawcy.

Ten model logistyczny jest bardzo często stosowany szczególnie przez początkujące firmy. Jest to nierzadko znacznie bardziej opłacalna opcja niż utrzymywanie własnego magazynu, pracowników, organizowanie wysyłek i jednoczesne zarządzanie e-sklepem. Dropshipping wykorzystuje się często także wtedy, gdy sklep oferuje duże i ciężkie towary, których dostawa jest dość skomplikowana. Nie istnieją właściwie żadne granice tego, jakie towary mogą być sprzedawane za pośrednictwem dropshippingu.

Jak zacząć z dropshippingiem?

Jeśli planujesz rozpocząć swoją przygodę z dropshippingiem, pierwszym krokiem powinno być wykupienie domeny i stworzenie strony internetowej sklepu. Następny krok to znalezienie kogoś do obsługi zamówień, czyli właśnie dostawcy. Ta firma będzie zajmowała się przechowywaniem Twojego towaru i jego wysyłką do klientów. Decydując się na współpracę, upewnij się, że jest to ktoś, komu można zaufać. Koniecznie zapoznaj się ze szczegółami umowy i dotrzyj do opinii innych klientów tej hurtowni. To w dużej mierze od działań jej pracowników będzie zależała opinia na temat Twojego sklepu internetowego i to, czy klient zdecyduje się na ponowne zamówienie.

Dropshipping – czy się opłaca?

Model dropshipping jest szczególnie korzystny dla początkujących firm branży e-commerce. Na początku działania sklepu internetowego właściciel nie musi bowiem ponosić kosztów związanych z magazynowaniem i wysyłką towarów. Zamiast tego pieniądze przeznacza na dopracowanie i rozwój strony internetowej, a czas i energię na pozyskiwanie klientów i marketing przedsiębiorstwa. Odjęcie zadań związanych z samodzielną wysyłką produktów oraz ich przechowywaniem we własnym magazynie to ogromne ułatwienie dla startujących firm. Należy mieć jednak na uwadze, że biznes zazwyczaj nie rozpędza się od razu i na duże zyski trzeba trochę poczekać.

Dropshipping sam w sobie nie jest przepisem na sukces, ale zmniejsza ryzyko, które może wiązać się z początkowym etapem prowadzenia e-sklepu. By dobrze zarabiać na sprzedaży, należy sprzedawać po prostu sporo produktów. To zadanie leży po stronie właściciela firmy, który decyduje o sprawach związanych z marketingiem i pozyskiwaniem klienta. Model ten opłaca się wtedy, kiedy przedsiębiorca chce sprawdzić, jak działa się w danej branży, jak prowadzi się sklep internetowy i w przyszłości planuje być może zainwestowanie w swój własny magazyn i jego pracowników.

Wady dropshippingu

Dropshipping niesie ze sobą całe mnóstwo zalet, ale nie jest pozbawiony zagrożeń. Jak wiele innych działań handlowych i nie tylko, wiąże się z pewnym ryzykiem. W tym modelu logistycznym właściciel sklepu internetowego nie ma wpływu na to, w jaki sposób i jak szybko jego towary będą dostarczane do klientów. Nie decyduje o szczegółach związanych z wysyłką, tylko oddaje ją w cudze ręce. Jego oferta jest uzależniona od tego, co aktualnie znajduje się w danej hurtowni. Poza tym wśród firm działających na zasadach dropshippingu panuje ogromna konkurencja, co często przekłada się na to, że marża produktów nie jest zbyt wysoka. Wiele sklepów sprzedaje te same lub bardzo podobne produkty, dlatego właściciel sklepu internetowego musi zadbać o to, by zwrócić w jakiś sposób uwagę potencjalnych klientów właśnie na swój towar.

Dropshipping – czy warto? Podsumowanie

Wiesz już, na czym polega i jak działa dropshipping. Czas podsumować, czy warto zastosować ten model w swoim sklepie internetowym. Zdecydowanie więcej argumentów przemawia za tym, że jest to dobry sposób na ograniczenie obowiązków sprzedawcy w początkowym okresie działania sklepu. Hurtownia realizuje każde zamówienie i bezpiecznie przechowuje cały towar. Swoją drogę w świadczeniu usług drogą elektroniczną warto zatem rozpocząć właśnie od tego modelu. Pozwala to, przynajmniej na starcie, zapoznać się lepiej z zasadami prowadzenia sklepu internetowego bez brania na swoje barki wszystkich obowiązków. Zatrudnienie hurtowni to dobry sposób na rozwinięcie sprzedaży internetowej i skupienie się na tym, by e-sklep stał się rozpoznawalny. Warto jednak pamiętać o tym, by odpowiednio sprawdzić hurtownię przed podjęciem współpracy. To od jej działań będzie zależeć to, czy klient będzie zadowolony z zakupów w sklepie i czy ponownie sięgnie po towar z asortymentu.

O tym, czy model dropshippingu jest właściwą opcją dla danego sklepu, może zadecydować tylko jego właściciel. Warto wziąć pod uwagę wszystkie wymienione wyżej zalety oraz zagrożenia, które niesie ze sobą odrębna hurtownia. E-sklep jedynie przyjmuje zamówienia od klienta, a cały proces dostawy przejmuje hurtownia. Właściciele firm, którzy chcą mieć wszystko pod całkowitą kontrolą i uczestniczyć w całym procesie realizacji zamówienia, mogą nie odnaleźć się w takim modelu logistycznym. Dlatego, jeśli planujesz założyć swój własny sklep i myślisz o zatrudnieniu hurtowni, koniecznie przemyśl to, czy taka forma relacji między Tobą a klientem końcowym, jest dla Ciebie odpowiednia. Weź pod uwagę, że zakup towaru może nie zawsze być tak owocny, jak można się tego spodziewać, a zrezygnowanie z hurtowni będzie znacznie prostsze niż zakończenie prowadzenia swojego własnego magazynu, zwolnienie pracowników i zajęcie się pozostałym towarem. Otwierając sklep, koniecznie pomyśl o hurtowni i oceń, czy dropshipping to opcja właśnie dla Ciebie.

Related posts
Ecommerce

Jak wygląda praca kuriera?

Ecommerce

Przekierowanie paczki kurierskiej - czy to możliwe?

Ecommerce

Czy kurierzy pracują w soboty?

Ecommerce

Biznes e-commerce – dlaczego warto?

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]