Ecommerce

Biznes e-commerce – dlaczego warto?

Zakupy online

Polacy coraz częściej robią zakupy przez Internet. Nieustannie notuje się ogromny wzrost sprzedaży online, a do branży e-commerce dołącza coraz więcej różnych przedsiębiorców. Do rozwoju e-handlu może przyczynić się właściwie każdy z nas – zarówno robiąc zakupy w sklepie internetowym, jak i prowadząc własny. Dlaczego warto zająć się prowadzeniem e-sklepu, jak zacząć taki biznes i jakie płyną z niego korzyści? Na wszystkie te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Czym jest biznes e-commerce?

Nazwa e-commerce wywodzi się od angielskiego wyrażenia electronic commerce, które oznacza handel elektroniczny. Polega on na sprzedawaniu i nabywaniu produktów oraz usług za pomocą Internetu. Dostawy towarów i realizacja usług mogą być realizowane za pośrednictwem sieci, ale też poza nią. Pojęcie e-commerce obejmuje swoim zasięgiem wszystkie sklepy internetowe, portale aukcyjne czy serwisy z ogłoszeniami. W handlu internetowym ogromnie ważne są takie aspekty, jak płatności online, metody dostawy czy marketing i budowanie wizerunku. Biznes w tej branży polega na prowadzeniu sprzedaży internetowej i zajmowaniu się wszystkimi dotyczącymi jej aspektami: magazynowaniem towaru, prowadzeniem strony internetowej, organizacją wysyłek czy promocją marki i komunikacją z klientami.

Jak zacząć biznes online – porady

Żeby zacząć biznes w sieci, niezbędne jest prowadzenie sklepu internetowego. Jednak zanim powstanie sklep online, trzeba wykonać jeszcze kilka bardzo ważnych kroków. Oto one:

  • ustalenie biznesplanu i określenie budżetu – to kroki przydatne na samym początku pracy związanej z handlową działalnością online, ponieważ dopiero po ich wykonaniu można przejść do właściwych działań. Dzięki określeniu budżetu można zdecydować m.in. o tym, czy sklep powstanie jako nowa witryna od podstaw, czy też może sprzedawca skorzysta z platformy abonamentowej. Biznesplan pozwoli stopniowo wprowadzać kolejne rozwiązania i zmniejszy ryzyko niepotrzebnych błędów;
  • wybór oprogramowania – nowe przedsiębiorstwa najczęściej początkowo korzystają z platform, na których mogą otworzyć swój sklep. Warto przejrzeć różne oferty i wybrać tę, która najlepiej spełnia oczekiwania sprzedawcy. Zakładanie własnej strony od podstaw wiąże się z dużo wyższymi kosztami;
  • projekt sklepu internetowego i jego funkcji – warto zaprojektować wygląd sklepu tak, by odzwierciedlał charakter marki, a przy tym był przejrzysty i estetyczny. Cały sklep i jego funkcje muszą być intuicyjne i łatwe w obsłudze. By zaprojektować sklep dopasowany do własnych potrzeb, nie trzeba tworzyć go od podstaw. Platformy abonamentowe także oferują różnorodne szablony, które można dopasować do swoich oczekiwań. Ponadto w sklepie powinny znaleźć się różne możliwości płatności internetowych i różnorodne formy dostawy;
  • podjęcie współpracy z profesjonalistami – sprzedaż internetowa nie jest zajęciem dla jednej osoby, szczególnie gdy sklep zaczyna się rozwijać, a zamówień jest coraz więcej. Dlatego warto nawiązać współpracę np. z firmą logistyczną, która wspomoże sprzedawcę w magazynowaniu towarów czy nadawaniu paczek. To dobry sposób na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy oraz uniknięcie wielu błędów organizacyjnych. Pomoc specjalistów z dziedziny logistyki może okazać się nieoceniona;
  • sprzedaż i marketing – gdy strona sklepu internetowego jest już gotowa, można rozpocząć sprzedaż. Konieczne jest jednak zadbanie o to, by w jakiś sposób dotrzeć do konsumentów. Zdobycie potencjalnego klienta jest możliwe dzięki działaniom marketingowym mającym na celu stworzenie pozytywnego wizerunku marki i sprawienie, by dowiedziało się o niej jak najwięcej osób. Aktualnie z satysfakcjonującą konwersją ściśle wiąże się aktywność w social mediach, która może mocno przyczynić się do zwiększania zysków i zdobywania nowych klientów.

Każdy sklep internetowy wymaga czasu i zaangażowania, a jego prowadzenie szczególnie na początku może okazać się zaskakująco wymagające. Powyższe kroki to uporządkowana i krótka podpowiedź, jak zacząć swoją przygodę w e-commerce i stworzyć sklep, który będzie miał szanse na sukces.

Zalety biznesu w Internecie

Sklep internetowy niesie ze sobą całe mnóstwo zalet. Daje właściwie nieograniczone możliwości rozwoju i docierania do konsumentów na całym świecie. Sprzedaż online możliwa jest przez całą dobę każdego dnia w roku, dzięki czemu klienci mogą cały czas nabywać pożądane produkty. Sprzedawca nie musi ponosić kosztów związanych z utrzymywaniem lokalu dla sklepu stacjonarnego, magazynu ani pracowników tych miejsc. Ponadto branża e-commerce to jedna z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi gospodarki, co otwiera przed przedsiębiorcą niczym nieograniczone możliwości rozwoju. Zakupy w sieci coraz bardziej wypierają te stacjonarne, dlatego w wypadku wielu branż sklepy online są znacznie bardziej opłacalne niż tradycyjne. Do prowadzenia działalności w Internecie potrzeba dużych pokładów energii i zaangażowania, jednak korzyści z niej płynące stanowią bardzo satysfakcjonującą rekompensatę.

Sklep internetowy – czy warto? Podsumowanie

Zastanawiasz się, czy sklep internetowy się opłaca? Oczywiście że tak! Wejście do tego biznesu nie wymaga wysokich nakładów finansowych i daje znacznie większe możliwości rozwoju niż tradycyjny sklep. Można dotrzeć do większej liczby klientów nawet bez inwestowania w marketing. Reklamy można przenieść do Internetu i zająć się nimi samodzielnie dzięki różnorodnym platformom społecznościowym. Odpowiednia strategia postępowania, trzymanie się wartości marki i nadążanie za rozwojem technologicznym oraz aktualnymi trendami to sposób na przyciągnięcie wielu klientów i zadowolenie z zakupów online. Prowadzenie e-sklepu pozwala zaoszczędzić na wielu kosztach związanych z działalnością stacjonarną i daje możliwość budowania znacznie silniejszej pozycji marki na rynku.

Niekiedy sklep internetowy powstaje też jako rozszerzenie działalności tradycyjnego sklepu, dzięki czemu też zwiększa się liczba stacjonarnych potencjalnych klientów, którzy zainteresowani towarem przyjdą obejrzeć go na żywo. Zakupy internetowe dają możliwość lepszego kontaktu z konsumentem i efektownej wymiany informacji. Użytkownicy często zostawiają w Internecie opinie o danych produktach, dzięki czemu zarówno sprzedawca, jak i inni klienci wiedzą, z jakim odbiorem spotykają się dane towary. Poza tym czas pandemii i związanych z nią lockdownów pokazał wszystkim, że zakupy online okazują się zbawienne w tak wyjątkowych sytuacjach i stanowią nie tylko teraźniejszość, ale i przyszłość światowego handlu. Mimo wielu trudności, z którymi mierzą się sprzedawcy w sklepach internetowych, prowadzenie biznesu online to szansa na zaistnienie w branży i rozwój zarówno osobisty, jak i firmowy.

Related posts
Ecommerce

Zasady obsługi klienta w sklepie internetowym

Ecommerce

Sposoby na prowadzenie dochodowego biznesu w sieci

Ecommerce

Biznes plan sklepu internetowego

Ecommerce

Jaką platformę sprzedażową wybrać?

Sign up for our Newsletter and
stay informed
[mc4wp_form id="14"]